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뇌-컴퓨터 인터페이스는 많은 관심을 받으며 사람의 의도, 인지, 느낌 등을 정량화하여 활용하고자 하는 연구 및 개발에 사용되고 있다. 하지만 뇌파를 측정하고 분석하여 결과를 활용하는 애플리케이션을 제작하는 것은 상당한 노력이 요구되며, 실제로 연구 및 개발보다는 상대적으로 플랫폼간의 연동에 적지 않은 시간을 투자하게 된다. 이에 따라, 뇌-컴퓨터 인터페이스 어플리케이션 개발을 용이하게 하고자 대표적인 게임 개발 플랫폼인 Unity3D와 뇌 신호의 실시간 수집, 처리, 시각화 기능을 제공하는 OpenViBE를 연결하는 Application Programming Interface(API), OpenViBE2Unity(O2U)를 개발하였다. 개발된 API는 두 오픈소스 플랫폼간의 연동을 쉽게 할 수 있도록 몇 가지 함수들을 제공하며 주요 코드 및 사용설명서는 Github를 통해 공개되어 있다. 본 논문에서는 개발한 OpenViBE2Unity의 구조 및 사용법 그리고 OpenViBE2Unity를 활용하여 개발 된 애플리케이션을 소개한다.


Brain-computer interface, which can quantify a person’s intention, cognition, and feelings, is an active research field. However, building a system that performs well is not a simple task, as it requires data acquisition, real-time processing, and multimodal feedback, and often necessitates considerable cost in time and effort, particularly for untrained users and researchers. Thus, it is important to have an interface that is designed well and works with open platforms, such as Unity3D and OpenViBE that are used widely in BCI development and application. With this goal, we developed OpenViBE2Unity (O2U), an Application Programming Interface that can be used easily for the development of BCI applications. This open API (available through Github) provides special functions that facilitate communication between two popular platforms, OpenViBE and Unity3D. In this paper, we introduce O2U’s architecture and a step-by-step procedure for its application. Finally, we demonstrate one exemplary application developed under O2U.