초록 열기/닫기 버튼

이 연구의 목적은 일학습병행에서 학습매니저 도입에 대한 기업현장교사의 인식을 조사하는 것이다. 이를 통하여 학습매니저 도입의 필요성을 확인하고, 학습매니저 역할에 대한 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구 목적을 달성하기 위하여 일학습병행을 진행한 경험이 있는 기업현장교사 또는 현재 진행하고 있는 기업현장교사 216명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습매니저 도입에 대한 필요성을 확인한 결과 5점 만점에 4.18점으로 나타나 학습매니저 도입은 필요한 것으로 나타났다. 둘째, 기업현장교사의 6가지 역할 중 강사 역할을 제외한 평가자 역할, 상담자 역할, 학습 촉진자 역할, 교수 설계자 역할, 연구 개발자 역할은 학습매니저 도움이 필요한 것으로 나타났다. 셋째, 기업현장교사 역할의 세부 내용에서 학습매니저 도움의 필요 정도가 높은 것은 기업현장교사가 어려움을 호소하는 부분과 현장훈련을 진행함에 있어 보조적인 역할을 해야하는 부분으로 나타났다.


The purpose of this study is to survey the perception of in-company trainers on the introduction of vocational education and training managers in the Korean apprenticeship. By doing this, it is intended to confirm the necessity of introducing a vocational education and training manager, and to provide implications for the role of a vocational education and training manager. In order to achieve the purpose of this study, a survey was conducted on 216 in-company trainers who have experienced or who are currently experiencing in Korean apprenticeship, and the main results are as follows. First, as a result of confirming the necessity of introducing a vocational education and training manager, it was 4.18 out of 5 points, so the introduction of a vocational education and training manager was found to be necessary. Second, among the six roles of in-company trainer, evaluator role, counselor role, learning facilitator role, instructional designer role, and research developer role, except for instructor role, need help from vocational education and training manager. Third, in the details of the role of in-company trainer, what needs the most help from a vocational education and training manager was the part where the in-company trainer appeals for difficulties and the part that should play an auxiliary role in conducting field training.