초록 열기/닫기 버튼

본 연구에서는 초등영어 말하기 수업과 자기평가 연계를 위한 방안을 제시하기 위해 4학년 5종 영어 검정교과서의 말하기 자기평가 요소를 분석하였고, 자기평가에 대한 교사의 요구를 조사하였다. 이를 바탕으로 제시한 말하기 수업과 자기평가 연계를 위한 방안은 다음과 같다. 단원의 2차시 수업은 학생들이 단원의 주요 표현을 말하는데 익숙하지 않기 때문에 점검 및 목표 설정, 자기점검, 자기반성 및 평가, 후속학습 계획 수립의 자기평가 단계를 통해 말하기 수업과 자기평가가 연계되도록 구성하였으며, 말하기 활동이 발전된 4차시는 실천 점검 및 목표 재확인, 자기점검, 자기반성 및 평가, 피드백, 후속학습 계획 수립 등의 자기평가 단계를 통해 말하기 수업과 자기평가가 연계되도록 구성하였다. 또한, 말하기 수업과 자기평가의 연계 방안을 적용하기 위한 2, 4차시에 맞는 자기평가지를 구안하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 한 후속연구에 대한 제언은 다음과 같다. 초등영어 교과서 개발 시 말하기 수업과 자기평가가 연계될 수 있게 선순환적 자기평가 과정을 단계적으로 제시해야 하며, 언어의 네 기능은 각기 다른 특징을 가지고 있기 때문에 수업과 자기평가 연계를 위한 듣기, 읽기, 쓰기 수업에 관한 연구도 이루어져야 한다.


The purpose of this study is to suggest a method for linking English speaking classes with self-evaluation in elementary school. For this purpose, self-evaluation components of the speaking portion of English textbooks from all five different publishers were analyzed, and a research survey was conducted among teachers who had experienced teaching fourth grade English classes in order to examine the perceptions and needs of linking English speaking classes with self-evaluation. The research results were as follows: Most of the textbooks were constructed so that only the cognitive elements of speaking could be evaluated, and the teachers recognized the importance of students’ self-evaluation of their own speech. Speaking classes are customarily held in the second and fourth classes of each chapter. In the second class, students learn to speak the target expressions for the first time, thus self-evaluation was designed to be linked with the class through the stages of self-check, formation of speaking goals, self-monitoring, self-judgment, and a follow-up study plan. The fourth class, with students' improved speaking ability, consisted of self-evaluation in stages such as practice check, goal reconfirmation, self-monitoring, self-judgment, feedback, and a follow-up study plan. For a more advanced method of linking English speaking classes with self-evaluation, the process of self-evaluation should be increasingly integral in developing elementary English textbooks. Furthermore, as the four skills of language have different characteristics, future studies should research using self-evaluation in conjunction with listening, reading, and writing.