초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 반응중심 그림책감상활동이 만4세 유아의 창의성에 미치는 효과를 살펴보는데 목적이 있다. 연구 목적을 위해 K구에 소재한 99명의 유아(실험집단 51명, 통제집단 48명)를 대상으로 전경원(2000)의 유아용 종합창의성검사(K-CCTYC) 도구를 사용하였다. 연구의 효과를 검증하기 위해 SPSS 22.0 프로그램을 사용하였고 그 결과 첫째, 반응중심 그림책감상활동은 만4세 유아의 언어창의성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 반응중심 그림책감상활동이 만4세 유아의 도형창의성에 미치는 영향은 통계적으로 유의미했으나, 하위요인에서 유창성에서는 유의미한 변화를 보였고 융통성과 독창성에서는 유의미한 변화는 나타나지 않았다. 본 연구는 미래시대 주역이 될 유아의 창의성 증진을 위한 반응중심 접근법을 활용한 그림책감상활동의 이해와 개념 정립, 그리고 유아의 창의성 증진을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.


The purpose of this study is to verify the effect of reaction-centered picture book appreciation activity on children's creativity for children aged 4 years, an important period for their creativity. The subjects of this study were 99 kindergarten children located in K-gu, and after the pre-test, a reaction-oriented picture book appreciation activity was conducted on 51 children in the experimental group, and the degree of change was verified by conducting a post-test without any difficulties in the control group. The creativity of infants was conducted using the Korean Comprehensive Creativity Test for Young Children (K-CCTYC) of Kyungwon (2000). Sample t-test was performed. As a result of the analysis, it was found that the children who experienced the reaction-oriented picture book appreciation activity improved their creativity than those who did not. Significant changes were shown in language creativity and figure creativity, especially language creativity showed a change in all sub-factors, and figure creativity showed a meaningful change only in the sub-factor of fluency. These results can be used as important data for research and intervention in creativity in infancy.