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4차 산업혁명은 초기 단순 제조업 혁신에서 사회 및 경제분야에서 다양한 기술적 융합 방향을 이끄는 메가 트랜드로서 국가별로 진행하고 있다. COVID-19와 같은 감염병의 유행은 디지털 중심의 비대면 비즈니스를 경제 운영에서 전환되고 있으며 온라인화 확산을 위해서는 개인 맞춤형서비스를 위한 AI와 빅데이터 기술의 활용은 필수적이다. 이 논문에서는 4차산업 혁명을 주요한 기술 특징 및 정부에서 추진하는 디지털 뉴딜의 효과적 이행을 위해 핵심 기술인 인공지능기술의 적용을 중심으로 사례를 분석하고 재난대응 분야에서의 활용 사례를 기술한다. 재난대응 활용사례로서 AI 조력자는 긴급호출에서 신고자의 상태에 따른 적절한 대응책들을 제시한다. 이를 위해 AI 조력자는 적응적 대응을 위한 음성인식 데이터 기반 분석 및 변환 텍스트의 재난 분류를 제공한다.


The 4th industrial revolution is progressing by country as a mega trend that leads various technological convergence directions in the social and economic fields from the initial simple manufacturing innovation. The epidemic of infectious diseases such as COVID-19 is shifting digitalcentered non-face-to-face business from economic operation, and the use of AI and big data technology for personalized services is essential to spread online. In this paper, we analyze cases focusing on the application of artificial intelligence technology, which is a key technology for the effective implementation of the digital new deal promoted by the government, as well as the major technological characteristics of the 4th industrial revolution and describe the use cases in the field of disaster response. As a disaster response use case, AI assistants suggest appropriate countermeasures according to the status of the reporter in an emergency call. To this end, AI assistants provide speech recognition data-based analysis and disaster classification of converted text for adaptive response.