초록 열기/닫기 버튼

국내의 교육정보화를 단계적으로 추진하면서 초중등학교 ICT활용교육 활성화에 꾸준한 지원이 이루어지고 있다. 무엇보다 정부, 시·도 교육청, 민간기업은 소프트웨어 측면으로 다양한 ICT활용교육 자원 웹코스웨어들을 개발하였고 그 개발 수량도 현재까지 상당수에 이르게 되었다. 하지만 지금까지 개발·보급된 대부분의 웹코스웨어에 대해 현장에서 직접 활용하고 이를 근거로 한 평가가 거의 이루어 않은 실정이다. 본 연구는 ICT활용교육을 위해 활용되는 여러 웹코스웨어들 중 초등학교 교사들의 활용도가 가장 높은 A프로그램을 대상으로 개발 필요성, 교육과정 적합성, 교수·학습 적합성, 교육 효과성의 측면에서 교사들의 만족도를 종합적으로 분석하고 동시에 초등 현장에 활용상의 문제점 및 보완을 위한 개선 대안을 도출하고자 하였다. 문제점을 분석하고 개선 방안을 제시함으로써 코스웨어 개발과정에 다시 반영되어 보다 교육적인 효과를 높일 수 있는 교육용 웹코스웨어 개발에 기여할 것을 목적으로 하였다. 연구 결과 A웹코스웨어에 대한 교사들의 4가지 영역 전체 평가는 ‘보통이다’(평균 3.0점/5점 만점) 수준으로 나타났다. 이는 A웹코스웨어가 현장에서 가장 많이 활용되고 있는 웹코스웨어라는 측면을 고려할 때 만족할 만한 결과는 아니며 동시에 국내 웹코스웨어의 질과 수준을 높이기 위해 개선할 여지가 아직 많음을 시사한다. A웹코스웨어의 몇 가지 구체적 문제점으로 세트형 자료의 형태 부적합성, 수준별 교육 자료 부족, 지역화 자료 제공 미흡, 과목 특성 반영치 못한 획일화된 자료 등이 지적되었다. 이러한 문제점을 근거로 A웹코스웨어가 ICT활용교육 자료로서 보완하여야할 내용을 제시하였다. 본 연구 결과는 A웹코스웨어 뿐만 아니라 여러 국가 교육기관 및 민간업체들의 교육용 웹 코스웨어 개발 및 평가를 위한 중요한 참고 자료가 될 것이다.


Many advanced country are investing in the area of educational information and technology. Since 1997, Korea is also promoting educational information and technology and investing in education for classes to utilize ICT. Then, developing web courseware has been expended in large number to assist ICT education in teaching and learning process. However, most of the developed and disseminated web coursewares are unsatisfactory for teachers due to insufficient reflection of what teachers want and need in classes. The purposes of this study were to analyze the current problems on developing and disseminating web coursewares and to suggest the appropriate improvement methods to solve the problems. A web courseware called ‘Tnara', which has been used widely in elementary school in Korea was selected as a sample. A size of 100 teacher evaluators in Gwangju and Jeonnam provinces were also selected to evaluate ‘Tnara' web courseware. This developed an evaluation criteria to evaluate the web courseware based on preceding research and applied it to the study. This study drew four conclusions. First, differentiated education resources and regional resources are supported sufficiently. Second, ‘Tnara’ courseware should make up for the weak points and strengthen the strong points of resources by opening to the teachers to reconstruct them. Third, by getting out of offering the standardize resource, there should be offered various forms of instruction and make the best of traits of each subjects, so that teachers can develop their own instruction. Forth, besides textbooks, there are needed various resources such as movie and animation which can evoke students' curiosity and interest.