초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 음악치료사의 자기 돌봄 경험에 대한 고찰을 목적으로 하였다. 이를 위해 연구자는 임상에서 3년 이상, 현재 임상에서 활동하고 있는 음악치료사 8명을 대상으로 심층면담을 실시하였고, 수집된 면담자료를 합의적 질적 연구방법으로 분석하여 결과를 도출하였다. 그 결과 음악치료사의 자기 돌봄 경험은 ‘자기돌봄의 동기’, ‘개인적 자기 돌봄 경험’, ‘전문적 자기 돌봄 경험’의 3개 영역과 26가지의 범주가 도출되었다. 음악치료사들은 자기 돌봄을 통하여 자기성찰을 하고 자신을 이해 및 수용하여 주체적 삶의 태도와 타인과의 관계에 긍정적 변화를 경험하며 개인적인 성장을 하였다. 또 음악치료사의 개인적 성장은 내담자에 대한 이해를 증가시켜 내담자 중심 개입을 촉진하는 것으로 나타나, 음악치료사의 자기 돌봄은 음악치료사의 성장을 위한 발달과업으로서 가치를 지닌다. 본 연구는 음악치료사의 자기 돌봄 경험을 고찰하고, 자기 돌봄의 중요성을 제고하는데 의의가 있으며, 자기 돌봄 전략 및 교육을 위한 기초자료로 제공하고자 한다.


The purpose of this study was to examine the self-care experiences of music therapists. Data was collected through in-depth interviews with eight music therapists currently active in the field for more than three years. The collected data was analyzed using consensual qualitative research (CQR) methods. As a result, music therapists‘ self-care experiences derived three domains and 26 categories. The emerged domains include: a) self-care motivation; b) personal self-care experience; c) professional self-care experience. The results showed that music therapists underwent self-knowledge and self-acceptance through self-care experiences, which allowed them to experience positive changes in interpersonal relationships and personal growth. In addition, music therapists who engaged in self-care felt that they grew to understand their clients better and was found to promote client-centered intervention. Therefore, music therapists’ self-care has value as a developmental task for the growth of a music therapist, both personally and professionally. Finally, this study examined music therapist’s self-care experiences and raised the importance of it. The study is meaningful as it provides basic information for self-care strategies and education.