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[연구목적]품질원가관리가 제안된 1950년대의 논의는, 주로 공장에서 생산되는 제품의 품질관리, 즉 제조업을 전제로 하고 있었으며, 무형요소 중심의 서비스의 품질관리는 고려 대상에서 제외하고 있었다. 그 후, 서비스업이 빠르게 성장함에 따라 1980년대에 들어서 이윽고 서비스업을 대상으로 한 품질원가관리의 연구가 본격적으로 수행되기 시작하였다. 본 연구에서는, 전체산업에서 서비스업이 압도적인 비중을 차지하는 현재의 상황을 고려하여, 서비스업의 품질원가관리에 대한 연구의 현주소를 명확히 규명함으로써, 향후 서비스업의 품질원가관리에 대해 보다 다채로운 논의가 이루어질 수 있도록 그 기초를 마련하고자 한다. [연구방법]서비스업을 대상으로한 품질원가관리의 선행 연구에 대해 어떠한 논점이 주로 거론되고 있는지, 시대별로 어떠한 연구 경향이 나타나는지, 어떠한 모델을 근거로 논의를 전개하고 있는지, 어떠한 한계점이 존재하는지 등에 대해 자세히 고찰한다. [연구결과]서비스업을 대상으로한 품질원가관리의 연구는 그 수가 절대적으로 부족한 것은 차치하더라도, 단순히 제조업에 적용되었던 모델을 차용하는 단계에 그치고 있다는 중대한 문제가 확인되었다. 즉, 서비스 고유의 특성을 충분히 고려하지 않은 채, 보이지 않는 손실의 중요성을 간과하고 있었으며, 예방원가, 평가원가, 실패원가에 대한 그릇된 이해가 형성되어 있다는 사실이 관찰되었다.또한 연구의 경향이 사례연구에 치우쳐있어, 제품의 특성과 대비되는 서비스의 특성을 충분히 반영한 이론적인 모델 구축에 대해서는 전혀 고찰되지 않고 있다는 점도 확인되었다. [연구의 시사점]본 연구를 통해, 서비스업을 대상으로 한 품질원가관리 연구의 현재의 문제점과 향후 해결해야 할 과제를 명확히 제시함으로써, 지금까지 도외시되어 온 연구 영역에 대해 향후 심도있는 논의를 촉구하는 계기를 제공하였다.


[Purpose]In the 1950s, the discussion of quality cost management was predicated on the quality management in manufacturing industry, and the service was excluded from consideration. In the 1980s, as service industry has grown rapidly, studies on quality cost management in service industry began to be carried out. Considering the current situation in which the service industry occupies an overwhelming proportion in the entire industry, this study clarifies the current status of the research on quality cost management in the service industry, and makes the foundations for further discussions in the future. [Methodology]This study examines what kind of issues are discussed in the previous studies, what kind of research tendency appears, what kind of model is based on discussion, and what limitations exist. [Findings]It is identified that previous studies has a serious problem that it was merely borrowing the model which was applied to the manufacturing industry. Without considering the inherent characteristics of the service, previous studies overlooked the importance of invisible losses and misunderstood the correct concept of preventive cost, appraisal cost, and failure cost. In addition, research trend was biased toward case studies, and there was no consideration of theoretical model construction that fully reflects the characteristics of services. [Implications]This study clarifies the present problems of quality cost management research in the service industry provided an opportunity for further discussions on the research field that has been neglected so far.