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본 연구는 산학협력 캡스톤 디자인 교육과정을 통해 DTP 디자인을 적용한 라이프스타일 제품 개발 사례를 제시하고, 개발 제품에 대한 산업체와 소비자 평가를 목적으로 하여 캡스톤 디자인 교육과정의 적용가능성을 진단하였다. 본 연구의 산학협력 캡스톤 디자인 교육을 통해 산학이 상호 이익을 증진할 수 있었으며, 첫째, 기업 측면에서는 디자인 결과물로 인해 전문 브랜드 창출 가능성이라는 기업 니즈를 충족시킬 수 있는 결과를 도출하였으며, 브랜드 창출로 나아가기 위한 인큐베이팅 시스템 기반의 가능성을 발굴할 수 있었다. 둘째, 학교 측면에서는 현장 실무 경험의 교육과정을 통해 창의 인재 양성의 가능성을 창출할 수 있었으며, 추후 학생들의 취업과 연계할 수 있는 교육과정을 제시할 수 있었다. 셋째, 학생들은 현장 실무 경험, 시장성 예측 가능한 제품 샘플 제작, 그리고 장학금 지원이라는 혜택을 얻을 수 있었으며, 디자인이 선택된 학생들은 기업의 인큐베이팅 시스템 가능성 발굴로 인한 창업 가능성의 기회를 얻을 수 있었다. 본 산학협력 캡스톤 디자인 교육과정은 기업에서 창의적 제품 개발 및 그에 따른 사업화로 이어나갈 수 있는 발판이 되고, 대학에서 실무 경험으로 인한 패션산업의 창의적 인재양성 역할을 할 수 있다는 점에서 의의를 갖는다.


This study presented the case of lifestyle product development applied with DTP design through industry-academic cooperation capstone design curriculum, and diagnosed the applicability of the Capstone design curriculum with the aim of evaluating industries and consumers for development products. Through the industry-academic cooperation Capstone design training of this study, industry-academia has been able to promote mutual benefit, summarizing the results as follows. First, from the corporate perspective, the results of the design results produced results that could satisfy the corporate needs of professional brand creation potential, and the possibility of the incubating system based to move toward brand creation was explored. Second, from the school's perspective, it was possible to create the possibility of fostering creative talent through the curriculum of on-site working experience, and to present a curriculum that could be linked to students' employment in the future. Third, students could benefit from on-site working experience, marketable production of predictable product samples and scholarship support, while students with selected designs could gain opportunities for start-up possibilities from the discovery of an incubating system of companies. This curriculum of industry-academic cooperation Capstone design is meaningful in that it can serve as a platform for companies to develop creative products and thus commercialize them, and to foster creative talent in the fashion industry due to their working experience in college.