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목적: 본 연구에서는 뷰티와 화장품에 관심이 많고 정보탐색 및 검색에 어려움이 없는 20대 여성을 중심으로 화장품 구매를 위해시도하는 정보 탐색행동과 만족도 및 추천의도에 미치는 영향과 관계를 규명함으로써 화장품 시장의 마케팅 대상인 20대 여성 화장품 소비자를 이해할 수 있는 자료를 제공하고 소비자 중심의 화장품 정보제공 및 접근방법의 다양화 방안을 제시하고자 하였다. 방법: 본 연구를 위해 수집된 자료는 SPSS WIN 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구대상자의 일반적 특성과 화장품 정보탐색의 이용특성을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 측정변수의 요인분석 및 신뢰도 분석, 도출된 요인간 상관관계분석과화장품 정보탐색과 만족도 추천의도 간의 영향과 관계를 파악하기위해 회귀분석 및 매개효과 분석을 실시하였다. 결과: 요인분석과상관관계를 분석한 결과 구매만족도와 추천의도가 비교적 높은 상관관계를 보였다. 회귀분석을 실시한 결과 추천의도가 화장품 정보탐색에 유의미한 영향을 미치는 것으로 분석되었고 화장품 정보탐색행동이 추천의도에 영향을 미칠 때 만족도가 매개효과를 나타내는 것으로 분석되었다. 결론: 소비자들은 객관적이고 신뢰할 수 있는 정보를 수용했을 때 추천의도가 더 강해진다는 것이 확인됨으로써 화장품 마케팅 수단으로 사용되는 정보제공 시 신뢰할 수 있는 객관적 자료를 제시하여 마케팅의 긍정적 효과를 기대해볼 수 있을 것이다.


Purpose: This study was aimed at providing greater insight and understanding regarding female cosmetics consumers in their twenties marketing cosmetics, by assessing their influence on, and relationship with, their satisfaction and recommendation intentions. This study focuses on women in their twenties who are actively interested in the beauty and cosmetics industry and have ease in terms of searching for relevant information. Methods: The collected data were analyzed by the SPSS WIN 25.0 program. We calculated the frequency and percentage to identify not only the general characteristics of the study subjects but also the underlying utilization characteristics regarding inquiries and information on cosmetics. Furthermore, a regression analysis and an intermediate effects analysis were conducted to identify the effects and relationships between these factors. In addition, a reliability analysis was employed and so was a correlation analysis between the derived factors and the degree of recommendation of cosmetics information and satisfaction. Results: Our analysis exhibited a relatively high correlation between customer purchasing satisfaction and recommendation intention. Furthermore, regression analysis results showed that recommendation intention had a significant effect on information search for cosmetics and that satisfaction showed a medial effect when information search behavior for cosmetics affected recommendation intention. Conclusions: This study highlights that when consumers provide reliable and objective information that is, in turn, used as a marketing tool for cosmetics, they are more likely to expect positive marketing effects and recommendations.


目的: 本研究旨在通过评估女性化妆品消费者对信息探索行为和满意度以及推荐意图的影响以及与它们之间的关 系,从而提出可了解20多岁女性化妆品消费者的数据,并提出多种使以消费者为中心的化妆品信息和多样化的 方案。方法: 采用SPSS WIN 25.0程序对收集到的数据进行分析。我们计算了频率和百分比,不仅可以确定研究 对象的一般特征,还可以识别与化妆品查询和信息有关的潜在利用特征。此外,进行了回归分析和中间效应分 析,以确定这些因素之间的效应和关系。此外,还进行了可靠性分析,得出的因素与化妆品信息的推荐程度和 满意度之间的相关性分析。结果: 结果显示出客户购买满意度和推荐意愿之间的相关性较高。此外,回归分析结 果表明,推荐意图对化妆品的信息搜索具有显着影响,而当化妆品信息搜索行为影响推荐意图时,满意度显示 出中介效应。结论: 这项研究强调,当消费者提供可靠,客观的信息(进而被用作化妆品的营销工具)时,他们 更有可能期望获得积极的营销效果和建议。