초록 열기/닫기 버튼

게임의 순기능을 극대화 시켜 오락적 요소와 함께 특정 목적을 의도로 설계한 게임인 기능성 게임이 다양한분야에서 각광받고 있다. 특히 뉴로피드백은 자신의 뇌파를 피드백 받아 스스로 뇌의 상태를 조절하는 것으로 집중력 향상, 우울증 치료 등에도 활용될 수 있다. 이러한 목적에 활용될 수 있도록 설계된 뉴로피드백 기반 자동차레이싱 게임 MindCar를 소개한다. MindCar는 OpenViBE, Unity, Python등의 오픈소스를 기반으로 제작되었고 1인용, 2인용 그리고 자동주행 모드 등 다양한 기능을 제공하여 개발자 및 연구자들이 관련 연구에 쉽게 수정하여 사용할수 있다. 본 논문에서 집중력 지표로 대표되는 전두엽 베타파를 통해 자동차의 속도를 조절하는 방식을 활용한 예를선보이며, 개발된 콘텐츠의 사용성과 집중력 향상 효과를 검증하기 위하여 일반인들을 대상으로 실제 테스트를 진행하였다. 결과적으로 게임 참가자들은 전반적으로 게임에 대하여 긍정적인 의견을 표시하였으며 작업수행능력을 측정하기 위해 도입한 문자지우기 검사(Stroop test)에서 게임 전에 비하여 게임 후 점수가 유의미한 수준으로 증가함을 확인하였다.


Serious games, those designed for a specific purpose that include entertainment elements to maximize the game’s function, have become popular in various fields. This paper introduces a serious game, MindCar, which is intended to improve attention levels by using neurofeedback, which refers to self-controlling the brain state through feedback from one’s own brain dynamics. MindCar was developed under various open-source platforms (OpenViBE, Unity3d, and Python programming languages) for greater compatibility . This application also provides various modes, such as one or multi-player, and user-controlled or autonomous driving modes. Thus, researchers studying the brain and neurofeedback can use this application easily in their studies and save time. We also evaluated MindCar’s usability and maturity overall by conducting demonstrations and surveys for the general public. As a result, we confirmed participants’ positive evaluations of the game, and significant improvement in their attention scores on the Stroop test after playing the neurofeedback game.