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우리나라가 선진국 대열에 합류함에 따라 장애인에 대한 관심이 높아지고 있다. 특히, 장애인들의 사회 활동이 더욱 활발해지면서 교통약자의 이동권 보장이 더욱 강력하게 요구되고 있다. 이에 각 지자체에서는 교통약자의 이동권을 보장하기 위해 다양한 노력을 해오고 있다. 본 연구에서는 각 지자체에서 현재 운행하고 있는 특별교통수단인, 교통약자를 위한 콜택시에 대한 전국 현황을 파악하고, 콜택시를 자동 배차해 주는 교통약자의 이동지원 시스템 구축 현황에 대해 고찰해 본다. 또한, 해당 시스템의 핵심 기능인 자동 배차의 문제점을 파악하고, 이를 개선할 수 있는 최선의 자동 배차 알고리즘을 설계하고 구현해 본다. 본 연구에서 제시한 알고리즘을 실제 특정 지자체의 상용 시스템에 적용하여 기존 문제점을 해결하고 정상적으로 동작함을 확인해 본다. 본 연구의 결과는 교통약자에게 보다 신속하고 정확한 자동 배차가 되고 교통약자의 교통수단 이동편의가 증진될 것으로 기대된다.


Since Korea joined the ranks of the developed countries, the interests in people with disabilities are rising. In particular, as disabled people become more active, to improve the transportation vulnerable's the right of movement have been required more strongly. Thus each municipality has been various efforts to do this. In this study we provide a understanding of each local government authority status which associated with operation of special transport systems, a call-taxi for transportation vulnerable and investigate the implementation status of mobility support system for traffic vulnerable which provided with automatic vehicle delivery. Also, with identification of automatic vehicle delivery problems the system, we design and implement a best-effort automatic vehicle delivery algorithm to improve these problems. Algorithm proposed in this study actually applied to commercial system of local governments to resolve the existing problems and to check to operate normally. The results are expected to provide to more exact and faster automatic vehicle delivery to transportation vulnerable and to improve the convenience of transportation vulnerable's movement.