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콘크리트 중앙분리대의 팽창줄눈은 온도팽창으로 인해 발생하는 응력에 의한 손상을 막기 위해 설치된다. 그러나 설치된 팽창줄눈의 간격은 구체적인 산출 근거나 정량적인 기준 없이 시공주체의 판단에 의해 1일 기계 타설길이로 설치되고 있다. 따라서 본 논문에서는 국내외 콘크리트 중앙분리대의 팽창줄눈 기준 검토, 국내 고속도로 팽창줄눈 현장조사 및 팽창 메커니즘 분석을 통해 적정 팽창줄눈 간격 및 폭원을 제안하고자 한다. 국외 기준 및 국내 현장 조사 결과 다양한 간격으로 팽창줄눈이 설치되고 있었다. 콘크리트 중앙분리대의 팽창 메커니즘 분석을 통하여 기초콘크리트와 노반과의 마찰력으로 인해 중앙분리대의 길이변화가 제한되는 길이인 임계길이(Critical Length) 개념을 제안하였다. 적절한 팽창줄눈 간격 산정을 위해 콘크리트 중앙분리대에 발생하는 팽창력과 마찰력을 산정하여 임계길이 210 m을 산정하고 팽창줄눈 폭원 30 mm를 제안하였다. 또한 팽창줄눈 설치 위치, 시공방법 및 제한사항을 제안하였다.


Spacing and width are key elements of Concrete Median Barrier (CMB) because they accommodate expansion and contraction induced by temperature changes. However, spacing has been empirically installed in CMB without consideration of thermal-mechanical behavior of CMB. This paper aims at proposing the appropriate spacing and width of CMB based on literature review, field investigations, and thermal behavior analysis of CMB. According to literature review on expansion joint spacing, spacing ranges between 6 m and 200 m. The critical length () was developed based on thermal behavior analysis of CMB, which is the maximum length required to achieve expansion of CMB. In order to prevent CMB blow-ups due to temperature changes, appropriate spacing and width are proposed as follows: spacing 210 m and width 30 mm. In addition, installation location, construction methods and limitations are also considered.