초록 열기/닫기 버튼

The rapid development of MOOCs has dramatically stimulated the innovation and creation of teaching and learning modes in educational sector. However, few empirical studies have been conducted on integration of MOOCs with flipped classroom teaching in vocational education colleges. The purpose of the study was to find and explore some effectiveness of the newly-emerged teaching mode which integrated MOOCs with flipped classroom in a vocational course in the southwest of China. The methods of quasi experimental research, questionnaire survey and semi-structured interview were employed. One hundred and two students in the second year of college study were selected and assigned randomly into experimental class (flipped classroom with MOOC) and control class (face-to-face classroom). It was found from this study that the students in experimental class made better academic achievements and were more satisfied with the course and teaching methods to some extent. Furthermore, the results of this study were showed statistically significant differences in the aspects of social interaction, cooperation, computer operation, and the use of the Internet, in which the students in experimental class rated much higher than those of the control class. The interview results from the students in the experimental class showed that the application of digital technologies in teaching and learning was appreciated by vocational college students in a digital era. The results also suggest that the teaching mode of integrating MOOCs with flipped classroom is worthy of practice and should be expanded, but provision of teachers’ on-job training aree requested.


MOOC 기반의 강좌 개발은 교육의 전영역에서 혁신적이고 전통적인 교실수업을 탈피하는 새로운 방식의 개발을 촉진시켜는 계기가 되었다. 그러나 직업 교육 분야에서 대학의 강의실 교육과MOOC의 통합에 대한 경험적 연구는 적용을 찾아보기가 어려운 실정이다. 본 연구의 목적은 중국 남서부의 직업 과정에 플립드러닝 방식을 MOOC에 통합한 새로운 교육 방식의 효과를 탐색하는 것이다. 연구방법은 준 실험 연구, 설문 조사 및 반 구조적 인터뷰 방법이 사용되었다. 대학교2 학년 대학 수업에서 120명의 학생이 실험 수업 (MOOC를 사용한 수업)과 통제 수업 (대면 교실수업)에 무작위로 배정되었습니다. 이 연구에서 실험 수업의 학생들은 더 나은 학업 성취도를 얻었으며 수업과 교수법에 만족한 결과를 나타냈다. 또한 사회적 상호 작용, 협력, 컴퓨터 운영 및인터넷 사용 측면에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었으며, 실험 수업의 학생들은 통제 수업의학생들보다 훨씬 높은 등급의 학점을 받았다. 실험 수업에서 학생들의 인터뷰 결과는 디지털 시대의 직업교육 및 학습에 디지털 기술의 적용이 높이 평가되었다. 결과는 또한 MOOC를 플립드러닝과 통합하는 학습형태가 실습에 적합하고 확장되어야 하지만 이를 위한 교수자들의 실무 교육 제공이 요구됨을 시사하고 있다.