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연구배경 : 과학 기술의 발달과 인터넷의 보급으로 공유경제기반 관광이 미래 하나의 트렌드로 자리 잡게 될 것이다. 이에 따라 관광객들의 소비 관념과 관광 방식 등에 근본적인 변화가 도래하게 될 것이다. 이에 공유경제기반 관광 관련 앱 및 제품/서비스 사례 분석과 설문조사, 퍼소나 모델링, 고객여정 분석 등을 통해 중국 자유관광객에게 도움이 되는 공유경제기반 앱과 서비스를 제시하기 위한 목적으로 본 연구를 진행하게 되었다. 연구방법: 연구를 위해 첫째, 문헌 조사를 통하여 공유경제의 개념을 파악하였다. 둘째, 관광 공유경제 관련 앱과 제품/서비스 사례조사를 통하여 기존의 앱과 제품/서비스의 장단점을 파악하고 관광 공유경제로 발전 가능한 분야를 파악하였다. 마지막으로 서비스시나리오 제시를 통해 중국 자유관광객에게 도움이 되는 공유경제기반 앱 및 서비스의 새로운 방향을 도출하였다. 연구결과: 문헌조사와 사례조사 분석 결과, 공유경제기반 관광을 활용하여 관광객들은 관광, 숙박, 가이드, 식사, 레저 등을 하는 동안 현지 주민들과 본격적인 접촉을 통해 전통적인 관광객들보다 더 깊은 체험을 할 수 있는 것으로 나타났다. 또한, 한국을 방문한 중국 자유관광객들을 대상으로 한 인터뷰 결과 구매를 주목적으로 방문한 관광객들은 주로 묶음 판매와 구매 시간부족의 문제가 발생하고, 구경을 주목적으로 방문하는 경우 계속되는 사진 촬영으로 인해 관광 시간이 부족하고, 오락을 주목적으로 하는 경우는 가지고 온 설비가 휴대하기 불편하여 관광에 지장을 주는 것으로 나타났다. 이러한 문제를 해결하기 위해 구매를 주목적으로 방문한 관광객들을 위해서는 묶음 판매에 대한 부담을 줄이기 위해 주위 사람을 쉽게 찾고 연락할 수 있는 서비스와 이동편의를 줄 수 있는 서비스를 제공하고, 구경이 주목적인 관광객들에게는 실시간 통역서비스 등을 제공하고, 오락이 주목적인 관광객들을 위해서는 설비 대여 서비스를 제공해야 하는 것으로 나타났다. 결론 : 관광 전에 모든 서비스를 제공하고 관광 중에 긴급한 서비스를 제공하고, 관광 과정에 충분한 자유도를 주는 것이야말로 미래 관광 시장의 메가트렌드이기 때문에 숙박, 구경, 구매, 식사, 오락, 교통 6개의 요소를 깊게 체험할 수 있는 서비스가 필요함을 알 수 있다.


Background : With the development of science and technology and the spread of the Internet, shared economy-based tourism will become a future trend. Thus, fundamental changes will be made in the concept of tourists' consumption and the way they travel. Therefore, the purpose of this study was to present the shared economic-based apps and services to benefit free tourists in China through the analysis of the case of the common economy-based tourism app and product/ service case and survey, persona modeling and customer journey analysis. Methods : For the purpose of the study, first, the concept of a shared economy was identified through literature research for research. Second, through the case study of apps and products/services related to tourism shared economy, the advantages and disadvantages of existing apps and products/services were identified and the areas that could be developed into a tourism shared economy were identified. Finally, through the presentation of the service scenario, a new direction of shared economic-based apps and services was drawn to help free Chinese tourists. Result : A literature survey and case study analysis found that using shared economic tourism, tourists can have a deeper experience than traditional tourists through full-scale contacts with local residents during tours, accommodation, guides, meals, leisure and so on. In addition, interviews with free Chinese tourists visiting Korea showed that tourists who visited Korea for the main purpose of purchasing are having problems with bundle sales and lack of time to purchase, and that if they visit the city for the main purpose, they are running out of time due to continuous photo shoots, and if their main purpose is the entertainment, the problem is the facilities they bring with them are inconvenient to carry. Conclusion : Providing all the services before a tour, providing urgent services during the tour, and providing sufficient freedom for the tour process are the mega trends of the future tourism market, so it can be seen that there is a need for a service to the deep experience of travel six elements: accommodation, sightseeing, purchase, meals, entertainment, and transportation.