초록 열기/닫기 버튼

연구목적: 본 연구는 학습장애 학생들과 일반학생들 간, 학습장애 학생들과 유사장애학생들(학습부진, 주의력결핍과잉행동) 간 인지능력의 차이를 살펴보았다. 또한, 하위인지유형(작업기억, 정보처리, 초인지, 주의집중, 인지적 유연성)과 특정학습장애영역(읽기학습장애, 수학학습장애)에 따라 인지능력의 차이가 어떻게 달라지는지 살펴보았다. 연구방법: 이를 위하여 총 1994년부터 2015년 현재까지 총 19개의 국내에서 발표된 논문이 선정되었다. 각 비교집단별로 인지능력에 대한 비교를 위하여 Comprehensive Meta Analysis를 사용하여 메타분석을 실시하였다. 연구결과: 첫째, 학습장애 학생들은 일반학생들 및 학습부진 학생들보다 대부분의 하위인지유형에서 유의미하게 낮은 인지능력을 가지는 것으로 나타났다. 둘째, 학습장애 학생들과 주의력결핍과잉행동 학생들은 대부분의 하위인지유형에서 유의미한 차이를 보이지 않았다. 마지막으로, 특정학습장애영역에 따른 비교에서 읽기 학습장애 학생들과 수학 학습장애 학생들은 인지특성에서 유의미한 차이를 보이지 않았다. 결론: 본 연구결과는 학습장애 학생 진단 시 인지능력이 매우 중요한 변인이 될 수 있음을 증명하였으며, 따라서 학습장애 학생들을 위한 중재프로그램을 개발할 때에도 제한된 인지능력에 따른 특성들을 고려할 것을 제안하였다.


Purpose: The purpose of this study was to compare the cognitive performance of students having learning disabilities with typical students and students with other similar disabilities (at-risk students and Attention Deficit Hyperactivity Disorder). This study also investigated how the groups’ cognitive performance differs based on subtypes of cognitive performances (working memory, information process, metacognition, cognitive flexibility) and specific learning disabilities (reading, mathematics). Method: This study included a total of 19 studies published in South Korea between 1994 and 2015. This study applied a Comprehensive Meta-Analysis software program to analyze the data. Results: First, students with learning disabilities had significantly low cognitive performance on most cognitive measures compared with typical students and at-risk students. Second, students with learning disabilities and students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) did not demonstrate significant differences on most cognitive measures. Lastly, regarding the comparison based on specific learning disabilities, students with reading and mathematics learning disabilities did not show significant cognitive differences. Conclusion: The results of this study demonstrated the role of cognitive variables in identifying learning disabilities and suggested there needs to be a consideration of the limited cognitive performance of students with learning disabilities when developing intervention programs.