초록 열기/닫기 버튼

북극지역을 둘러싼 문제들에 접근하는 방법으로는 북극이사회 중심의법제도와 북극지역 국가의 국내법, 양자 또는 지역협정 등이 공존하고 있다. 국제사회는 전반적으로 이전보다 세밀하게 북극지역과 관련된 문제들을 규율하고 있다. 그러나 여전히 북극 관련 문제를 아우르는 국제법들이통일되지 못하고 있는 현실이며, 이러한 문제를 해결하기 위해서는 지속가능성 개념과 같은 공통의 원칙을 추구하는 것이 필요하다. 유럽의 국가들은 오랫동안 북극지역에서 많은 이익을 얻어왔으나, 동시에 분쟁을 겪기도 하였다. 이러한 이유로 유럽 국가들은 북극지역과 관련된 정책들과국제법을 꾸준히 발전시켜왔다. 최근 기후온난화와 교통기술의 발달로 북극지역에 대한 접근이 활발해지고 있다. 이에 따라 인류와 지구의 공통적인 가치 및 원칙이 반영된 국제법을 발전시킬 필요가 있다. 환경문제와인권, 평화, 지속가능성 등 전통적인 유럽의 가치(European Value)가 이지역과 관련된 국제법 발전에 활용될 수 있을 것이다. 국제사회는 최근한국이 보여주고 있는 경제와 기술의 발전, 국제적 논제들에 대한 효율적인 대처 등을 높게 평가하고 있으며, 더 많은 기여와 역할을 요청하고 있다. ‘중립적 이해관계자’로서의 한국과 전통적인 ‘오피니언 리더’로서의유럽의 가치를 결합함으로써 북극지역과 관련된 국제법의 발전에 기여할수 있을 것이다.


The Arctic region is rapidly changing as climate change is accelerated and technology development is accessing. As this region is meeting new circumstances, the possibility of potential conflict is also rising. Surrounding the region, there are various approaches that aim to resolve the issue, including the legal institutions from the Arctic Council, respective domestic laws, and bilateral or regional agreements. The international society is adjusting the issues in the Arctic region in more delicate and specific measures, compared to the previous ones. Yet the international laws regarding the Arctic conflicts are facing real problems in terms of establishing unity. In this sense, pursuing a common principle, such as promoting sustainability, is essential in resolving these problems. The European Arctic countries have long been making profits from the Arctic region, and accordingly, disputes have followed. Therefore, these countries have strived to develop policies and international laws that cover regional issues. As the activities in the Arctic are going more dynamic with climate change and technology development, it is crucial to set an international law that reflects common values and principles for the sake of humanity and the Earth. The traditional ‘European Value’ which embraces environmental problems, human rights, peace, and sustainability can be a reasonable source for the international law’s future outlook. Furthermore, international society highly evaluates Korea’s high technology, economic development, and efficient counteracts on international issues and requires enhanced contribution and roles. Combining Korea, as the ‘neutral stakeholder,’ and the European Value, as the traditional ‘opinion leader’, it will be able to bring a critical contribution to the further development of the international law for the Arctic.