초록 열기/닫기 버튼

본 논문에서는 윤이상(Isang Yun, 1917-1995)의 최초의 음렬음악인 《피아노를 위한 다섯 개의 소품》(5 Stücke für Klavier, 1958)과 《일곱 개의 악기를 위한 음악》(Musik für sieben Instrumente, 1959)에서 나타나는 음에 대한 구조적 논리가 연구되었다. 1958년에 작곡된 윤이상 최초의 12음음악인 《피아노를 위한 다섯 개의 소품》은 중심음들이 1악장의 서주 안에서 대칭의 구조로 세팅되어 있으며, 이듬해에 작곡된 《일곱 개의 악기를 위한 음악》에서는 한국적 음향이 보다 더 강조된 동시에 6음군조합형 음렬을 사용함으로써 그의 작품이 쇤베르크의 음렬로부터 직접적으로 영향 받았음이 드러난다. 또한 음렬 안에서 겹침분절법에 의하여 추출된 3음군집합은 작품 전체에서 2차적집합으로 나타남에 따라 구조적 응집성이 성취된다. 본 연구를 통하여 윤이상이 한국적 음향을 서구음악에 도입한 한국작곡가로만 평가되지 않고, 쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874- 1951)와 루퍼(Josef Rufer, 1893-1985)로부터 그 전통을 이어가는 서양 작곡가 중의 한 사람으로, 더 나아가 이들 선배 작곡가들과는 차별된 독창적인 음렬기법을 운용하였던 세계적인 작곡가로 새롭게 재조명되기를 바란다.


The purpose of this paper is to study the structural coherence of the pitches in terms of twelve-tone technique in Isang Yun’s early twelve-tone music, 5 Stücke für Klavier(1958) and Musik für sieben Instrumente(1959), which are regarded as a slight hint of his Haupttontechnik established in the 1960s. In 5 Stücke für Klavier, Yun's first twelve-tone music composed in 1958, Hauptton is set as a symmetrical structure especially in Adagio introduction of the 1st movement; it is evident that Musik für sieben Instrumente, composed in the following year, seems to be influenced by Schoenberg’s serial music in that some hexachordal combinatorial rows appear in the work. In addition, structural coherence is also achieved as the trichords appear as secondary harmonic sets over the entire work in Musik für sieben Instrumente. Through this study, Yun will be evaluated not only as a Korean-German composer who introduced Korean traditional sound to Western music, but also as one of Western composers who continued the music tradition from Arnold Schoenberg(1874-1951) and Josef Rufer(1893-1985); and furthermore, I would like to reconsider him as a world-class composer who employed a unique serial technique, distinguished from the predecessors’ one.