초록 열기/닫기 버튼

최근 서울을 포함한 전국적으로 레트로 식당이 생겨나기 시작하면서 서비스스케이프의 중요 요인과 SNS의 활용에 따라 소비자는 그 중요성을 지각하며 이용하고 있다. 본 연구는 레스토 식당의 서비스스케이프와 고객만족에 미치는 영향과 이들의 관계에서 SNS 신뢰가 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였으며, 최근 서울을 중심으로 생겨난 레트로 식당 이용경험이 있는 이용고객을 대상으로 편의표본추출을 사용하였다. 조사기간은 2020년 7월 1일부터 약 1달간 진행되었으며, 최종 289부를 분석에 사용하였고, 가설 검증을 위해 SPSS 21.0 통계패키지 프로그램을 이용하였다. 분석결과 가설1의 서비스스케이프 요인 중 매력성(β=.442, p<.001)과 인적서비스(β=.516, p<.001)는 고객만족에 유의한 영향이 있었다. 가설2의 레트로 식당의 서비스스케이프와 SNS신뢰의 조절효과에서는 매력성*SNS 신뢰는 유의적인 정(+)의 영향력이 있었고 접근성*SNS 신뢰는 유의적인 부(-)의 영향력이 있었다. 마지막으로 치열한 외식산업의 환경 하에서 레트로 식당과 같은 차별화된 서비스스케이프를 통해 외식시장에서의 경쟁 우위를 달성하고 SNS 마케팅 전략을 통해 외식업체를 방문하는 고객의 충성도와 재방문을 검장하여 고객 지향적 마케팅 전략 수립에 유용한 자료로 제공하고자 한다.


Recently, as retro restaurants began to appear nationwide, including Seoul, consumers are aware of the importance and use them according to the important factors of Servicescape and the use of SNS. The purpose of this study was to investigate the effect of Retro Restaurant's Servicescape and Customer Satisfaction, and the effect of SNS Trust in their relationship. Convenience sampling was used for customers with experience of using Retro Restaurant, which was recently created mainly in Seoul. The survey period lasted about one month from July 1, 2020, and the final 289 copies were used for analysis. The SPSS 21.0 statistical package program was used to verify the hypothesis. As a result of analysis, among the Servicescape factors of Hypothesis 1, attractiveness (β=.442, p<.001) and human service (β=.516, p<.001) had a significant effect on customer satisfaction. In the moderating effect of Servicescape and SNS Trust of Retro Restaurant in Hypothesis 2, attractiveness*SNS trust had a significant positive (+) influence. Accessibility*SNS trust had a significant negative (-) influence. Lastly, in the fierce food service industry environment, it aims to achieve a competitive advantage in the food service market through a differentiated servicescape such as Retro Restaurant. Through the SNS marketing strategy, the loyalty and re-visiting of customers visiting the restaurant is checked, and it is intended to be provided as useful data for establishing a customer-oriented marketing strategy.