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본 연구는 인터넷 게임 방송의 분석을 통해 게임 방송에 친화적인 게임 디자인 요소를 도출하고자 한다. 이를 위해 인터넷 게임 방송 시청 동기 등에 관한 선행 연구들을 분석하여 방송의 지향점을 ‘통달'과 ‘오락'으로 단순화하고, 이들의 조합을 통해 스트리머의 방송 유형을 'Reviewer', 'Master', 'Entertainer', 'Acrobat'으로 구분하였다. 이를 토대로 다양한 장르의 게임 방송을 분석한 결과 유형별 방송 영상물 수와 조회수 모두 'Acrobat'유형의 방송이 가장 높은 것으로 확인되었다. 또한 장르는 유사하지만, 방송 유형에서 'Master'유형이 주도적인 <Overwatch>와 'Acrobat'유형이 주도적인 <PUBG>의 콘텐츠 기획 요소를 비교분석하고 'Acrobat'유형의 방송에 유리한 <PUBG>만의 게임 디자인적 요소를 ’Fortune’, ‘Setup Time’, ‘Control View’로 정리하여 방송 친화적인 게임 설계를 위한 가이드라인을 제시하였다.


This study seeks to derive game design elements that turn out game streaming-friendly through the analysis of Internet game streaming. To this end, this study surveyed previous studies on the motivation of watching internet game broadcasting and simplified the motivations to 'Expertise' and 'Amusement', the goal that game streaming should aim for, and divided streamer's streaming types into 'Reviewer', 'Master', 'Entertainer' and 'Acrobat' by those two options. Based on the categories, this study analyzed game streaming videos of various genres and confirmed that both the number of videos and the number of views by the streaming type were the highest in the ‘Acrobat’ group. In addition, the analysis shows that <Overwatch> and <PUBG> revealed different figures by the type although they belong to the similar genre. By comparing and analyzing the systems and content elements of the two games, this study identified <PUBG>'s advantages in three points—Fortune, Setup Time, Control View—and finally suggested some guidelines for streaming-friendly game planning.