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본 연구에서는 골목형 전통시장의 활성화를 위해진입부 안내 사인과 특화거리 측면에서 디자인 방향을 제안하고, 이에 대한 소비자의 인지도와 만족도를알아보았다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 2017년 골목형시장 육성사업에 선정된 경기도 수원시 조원시장을 대상으로 하였다. 연구방법으로는 전통시장 관련 석⋅박사학위논문, 정기간행물, 단행본을 포함한 도서⋅출판물, 국내외 전통시장 관련 인터넷사이트 검색 등의 문헌조사와 소비자 인지도 및 만족도를 알아보기 위해2018년 2월 8일 시장을 방문한 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 골목형 전통시장 활성화를 위해 진입부 안내 사인은 기존의 안내판을 보수하는 방식으로 조성하였고, 시장의 특화거리는 고객편의 시설과하늘갤러리 그늘막, 안내 사인물, 그리고 시장 골목벽화를 조성하였다. 이러한 진입부 안내사인 조성과특화거리 조성에 대한 소비자의 만족도는 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 골목형시장 육성사업의 측면에서 이루어짐에 따라 전통시장에 대한 지원 시책에 유용한 시사점을 제공한다는 점에서 의의를 지닌다고 할 수 있다. 본 연구에서 제안한 디자인 방향은 과업지시서의 기본적인 콘셉트를 바탕으로 하고 있으므로 각 지역의전통시장이 갖는 고유한 환경적 여건에 맞는 도입⋅ 적용이 필요하다.


The purpose of this study was to suggest some of the right directions for the designs of the entry guide signs and specialized streets of a traditional alley market and to examine the awareness of consumers about the designs and their satisfaction level. To attain the purpose of the study, Jowon Market in the city of Suwon, Gyeonggi Province, was selected, which was included in the plan in 2017 that encouraged the development of alley markets. As for research method, literature analysis was implemented, and in order to determine consumer awareness and satisfaction, a survey was conducted on the consumers who visited the market on February 8, 2018. In this study, concerning entry guide signs, existing boards were repaired. Regarding the specialized streets of the market, convenience facilities for customers, a sun shelter for Haneul Gallery and signboards were prepared, and murals were painted in the alleys of the market. The consumers were highly satisfied with the prepared entry guide signs and the specialized streets. As this study was conducted as a sort of plan to nurture alley markets, it is of significance in that it gives useful suggestions on a supporting policy for traditional markets. The directions for design suggested in this study were basically as a sort of task instructions, and the directions should be applied in light of the unique environmental circumstances of traditional markets in each region.