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뷰티관광의 수요 증가는 산업발전에 도움을 주고있지만, 뷰티관광에 관한 연구는 부족한 실정이고 뷰티관광의 개념도 정립되어 있지 않다. 본 연구에서는뷰티 관광에 대한 개념을 정립하고, 한국을 방문하는중국인 관광객을 대상으로 뷰티관광 선택속성들 간의중요도 차이를 알아보았다. 뷰티관광의 개념적 정립을위해 선행연구에서 사용 된 여러 정의를 종합 분석하여 본 연구에서는 뷰티관광을 무형의 뷰티서비스와유형의 뷰티상품 구매 및 뷰티외의 관광서비스가 결합된 관광활동으로 정의하였다. 2016년 6월 10일~21일까지 서울, 부산, 대구지역을중심으로 한국을 방문한 중국인 관광객을 대상으로345부의 설문지가 배포되었다. 310부가 회수되었으며, 총 277명의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석을 위한 통계프로그램은 SPSS 21.0을 사용하였으며, 문항의 신뢰성 검증을 위해 Cronbach's a를 실시하였다. 그 외 연구목적에 맞게 빈도분석, 요인분석및 Paired T-test 등을 실시하였다. 뷰티관광선택속성 요인분석 결과 뷰티관광 선택속성은 ‘인적서비스 호감도’, ‘우수한 품질서비스’, ‘편의및 접근성’, ‘시설 및 분위기 호감도’ 4개의 요인으로추출되었다. 시설 및 분위기 호감도 요인이 가장 높게나타났으며, 우수한 품질서비스와 인적서비스 호감도, 편의 및 접근성의 순으로 나타났다. 시설 및 분위기호감도의 평균은 3.94, 인적서비스 호감도의 평균은3.73, 우수한 품질서비스 평균은 3.78, 편의 및 접근성평균은 3.58로 나타나 뷰티관광 선택속성 중 시설 및분위기를 가장 중요하게 인식하고 있다는 것을 알 수있다. 그러나 뷰티관광 선택속성들의 평균값은 모두 3 점 이상으로 나타나 뷰티관광 선택속성 중 시설 및분위기 호감도 요인 외에도 인적서비스호감도, 우수한품질서비스, 편의 및 접근성 요인도 뷰티관광 선택속성 시 중요한 요인으로 작용한다는 것을 알 수 있다. 따라서 뷰티관광 관련기관이나 업체들은 뷰티관광객의 유치를 위해서는 최우선으로 뷰티시설의 분위기와시설의 현대화에 관심을 기울여야 할 것이다. 본 연구의 뷰티관광에 대한 명확한 정의와 중국인 관광객의뷰티관광 선택속성들 간의 중요도 차이를 살펴 본 결과는 한국의 차별화 된 뷰티관광 이미지 확립을 위한기초자료가 될 수 있을 것이다.


The needs for beauty tourism is contributing to industrial development, research about beauty tourism is insufficient, and the concept of it has not been established yet. This research has established the concept of beauty tourism, and has made research on the difference among selection properties of beauty tourism. To establish the concept of beauty tourism, this research defined beauty tourism as tourism activities in which immaterial beauty service and material beauty service are combined with tourism service that is not related to beauty based on integration and analysis of various definitions used in preceding researches. The subject was Chinese tourists who visited Korea from June 10th, 2016 to 21th, Seoul, Busan, and Daegu as the center, and a total of 345 questionnaires were distributed. 310 of them were collected, and the data from 277 people were used in the final analysis. SPSS 21.0 was used as the statistical program used in data analysis, and Cronbach’s a was implemented to test the reliability of questions. In addition, frequency analysis, factorial analysis, and paired t-test were carried out to serve the purpose. As the result of factorial analysis, the selection properties of beauty tourism were four factors of ‘liking to human service’, ‘service of excellent quality’, ‘convenience and accessibility’, and ‘liking to the mood of facility’. It turned out that the factor of ‘liking to the mood of facility’ had the highest point, and ‘service of excellent quality’, ‘liking to human service’, and ‘convenience and accessibility’ followed in order. Considering that the average of ‘liking to the mood of facility’ was 3.94, 3.73 for liking to human service’, 3.78 for ‘service of excellent quality’, and 3.58 for ‘convenience and accessibility’, it turned out that facilities and their mood were what tourists regarded as the most important among selection properties of beauty tourism. However, as all of the selection properties of beauty tourism turned out to be higher than three, it is reasonable to say that ‘liking to human service’, ‘service of excellent quality’, ‘convenience and accessibility’ also work as important factors among selection properties of beauty tourism besides ‘liking to the mood of facility’. Therefore, institutions or companies related to beauty tourism will have to focus on the mood of beauty facilities and modernizing them primarily, in order to attract beauty tourists. As the result this research found after establishing a clear definition and figuring out the difference in importance of selection properties of beauty tourism will be a fundamental data to establish the image of differentiated beauty tourism in Korea.