초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 초등교사들이 창의적 과학문제해결 수업을 실행하게 된 동기와 실행과정에서 겪는 어려움, 그리고 이러한 어려움에도 불구하고 수업 실행을 지속하도록 이끄는 요인을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 창의적 과학문제해결 수업을 실행한 두 초임교사에 대한 질적 사례연구를 실시하였으며, 수집된 자료를 지속적 비교법에 따라 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 두 교사가 유년시절에 경험한 긍정적인 과학수업 및 체험 활동은 학부시절 과학교육을 전공하게 된 강력한 동기가 되었으며, 이는 대학원시절 창의적 과학문제해결 수업을 접하는 계기로 이어졌다. 두 교사가 다양한 과학수업방법 중에서도 창의적 과학문제해결 수업에 관심을 갖게 된 데에는 ‘좋은 과학수업’에 대한 교사의 인식, 신념 등과 같은 내적 요인이 관여하고 있었다. 그러나 두 교사는 수업을 실행하면서 수업 단계별로 여러 어려움을 겪게 된다. 1단계에서는 문제를 선정하고 학생들이 문제를 자기화하도록 돕는 데 어려움을 겪었으며, 2단계에서는 아이디어 생성과 설계를 촉진하는 데 어려움을 겪었다. 3단계에서는 아이디어 수렴 과정에서 발생하는 학생 간 갈등을 중재하는 데, 4단계에서는 창의적 문제해결력 평가를 위한 기준과 방법을 마련하는 데 어려움을 겪었다. 이러한 어려움은 수업 과정에서 일부 극복되기도 하였지만, 교사의 ‘감내하기’로 남는 경우도 있었다. 그럼에도 불구하고 수업실행에 대한 반성적 성찰을 통해 인식한 수업의 효과와 의미는 수업을 지속하는 원동력이 되었다. 본 연구에서는 이러한 결과를 바탕으로 창의적 과학문제해결 수업 각 단계에 필요한 교사역할을 탐색자, 촉진자, 중재자, 평가자로 상세화하고, 단계별 어려움에 대한 극복방안을 제시하였다. 나아가 창의적 과학문제해결 수업의 활성화를 위한 교사교육 방안을 제시하였다.


This study explores the motivation for elementary teachers to implement Creative Problem Solving (CPS) in science class, the difficulties they face during the implementation, and the internal and experiential factors that led them to continue their practice despite the recognized difficulties. For these purposes, this study conducted a qualitative case study on two novice elementary teachers, who practiced CPS in their science classes. The major findings are as follows. Their positive memories about the science class and the science-related experience that they went through in childhood motivated them to choose science education as a major; and it led them to specialize science education in graduate school whereby they came to have interest in and even decided to practice CPS in the classroom setting. The reasons why the teachers became most interested in CPS were related to their perceptions of a good science instruction. However, despite such motives, the teachers had difficulties while implementing CPS in their science classes. During the four stages of CPS, the teachers had difficulties identifying problems that promote creative thinking and that are relevant to the students’ daily lives (the 1st stage); promoting the students to create and design their own ideas (the 2nd stage); mediating conflicts among the students (the 3rd stage); and establishing standards and methods for evaluating the students’ CPS skills (the 4th stage). Some of these difficulties were overcome during the class, but some had remained as they were. However, in spite of these difficulties, the teachers’ ongoing reflections on their teaching practices enhanced their beliefs in the effectiveness of CPS for their students and themselves and helped them construct the meanings of the CPS-centered instruction. Based on these findings, the study provided suggestions for science teacher education.