초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 2015 개정 초등학교 과학 교과서에 제시된 STEAM 차시를 중심으로 연간 9개 프로그램(총 56차시)의 STEAM 수업을 적용하였다. 그리고 연간 STEAM 수업을 경험한 초등학생들과의 포커스 그룹 면담을 통해 수업 과정에서 어떤 경험을 하였는지와 그 의미에 대해 살펴보았다. 주요 연구 결과를 살펴보면, 연구참여자들은 본인이 인식하지 못하지만 자기 드러내기 향상을 보였으며, 그로 인해 모둠 협의 시간이 길어졌지만, 여전히 다른 사람의 의견을 존중하는 경청에는 어려움을 보였다. 그러나 STEAM 수업을 연간 경험하는 과정에서 협업의 중요성을 인식하고 있었으며, 학생과 학생, 학생과 교사의 우호적 관계 형성도 나타났다. STEAM 수업의 다양성에 대한 존중으로 인해 자존감이 향상되어 자신만의 방법으로 수업에 몰입하는 모습도 보였다. 학생들은 STEAM 수업에서 새로운 도구 활용이나 이전에 해보지 않았던 다양한 활동에 대한 바람을 가지고 있었으며, 성공의 경험을 맛보기를 원했다. 이는 초등학생들의 의사소통역량의 질적 향상 및 긍정적 학교생활을 위한 우호적 관계 형성에 도움을 줄 수 있도록 과학 교과서에 연간 STEAM 차시가 구성되는 현 체제를 유지해야 함에 대한 근거 자료가 될 것이다. 또한, 앞으로 개발될 초등과학 검정 교과용 도서에는 더욱 다양한 수업 활동 및 도구 활용 STEAM 차시가 구성되어야 한다. 나아가 학생들의 다양성과 자율성을 반영하기 위한 수업 설계 단계에서의 학생 참여형 STEAM 수업에 대한 새로운 구성 필요성을 시사점으로 제시하였다.


This study applied STEAM classes of 9 programs(total of 56 classes) during the year, focusing on the STEAM class presented in the 2015 revised elementary school science textbook. In addition, through focused group interviews with elementary school students who have experienced annual STEAM classes, we reviewed what experiences they had in the class and what they meant. Looking at the results of the main study, the study participants did not recognize it, but showed improvement in self-disclosure, and as a result, the group discussion time was longer, but it was still difficult to listen to others' opinions. However, in the course of annual experience of STEAM classes, the importance of collaboration was recognized, and a friendly relationship between students and students and students and teachers also appeared. Respect for diversity in STEAM classes improved self-esteem, and he was shown to be immersed in classes in his own way. Students had a desire to use new tools in the STEAM class or to do a variety of activities they had never done before, and wanted to taste the experience of success. This will serve as a evidence for maintaining the current system of constructing annual STEAM classes in science textbooks to help elementary students improve the quality of communication and build friendly relationships for a positive school life. In addition, the STEAM classes, which utilizes more diverse class activities and tools, should be composed in the elementary science test textbooks to be developed in the future. Furthermore, it suggested the necessity of constructing a new participatory STEAM class in the class design stage to reflect the diversity and autonomy of students.