초록 열기/닫기 버튼

이 연구는 초등학교 체육소외학생의 유형을 분류하고, 가상현실 스포츠실을 활용한 체육소외학생의 유형별 지도 방안을 탐색함으로써 가상현실 스포츠실의 교육적 활용도를 제고하고, 체육소외학생 지도의 기초자료를 제공하는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 Eisner(1991, 1993)의 교육비평을 연구방법론으로 활용하고, 기술 및 해석 단계, 평가 및 주제화 단계에 따라 내러티브(narrative)를 통해 연구 결과를 서술하였다. 연구참여자는 초등학교 4학년 체육소외학생 3명이며, 2019년 3월부터 12월까지 연구자 및 연구참여자의 다양한 질적 자료를 토대로, Elo와 Kyngäs(2007)의 내용 분석 및 Glaser와 Strauss(1967)의 반복적 비교분석을 활용하여 자료를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 체육소외학생은 신체활동 동기 및 FMS의 결핍 유형에 따라 ‘체육부진군’, ‘체육기피군’, ‘체육보호군’으로 구분되며, 결핍의 정도에 따라 ‘초고위험군’, ‘고위험군’, ‘중위험군’, ‘저위험군’으로 분류된다. 둘째, 가상현실 스포츠실을 활용한 체육소외학생 지도 방안은 유형별로 동기 및 FMS의 결핍 영역을 보완함으로써 단계적 성장을 이끌어야 내야 한다. 이 연구를 통해 체육소외학생들에 대한 관심을 제고하고, 모두를 위한 체육수업에 기초자료가 되길 기대한다.


This study classified the types of alienated students from elementary school physical education, and explored the teaching plan for each type of alienated students from elementary school physical education using a virtual reality sports room. Through this, the purpose of the study is to improve the educational utilization of virtual reality sports room and to provide basic data for guidance for alienated students from elementary school physical education. For this, Eisner's (1991, 1993) educational criticism was used as a research methodology, and the results of the study were described through narrative according to the technology and interpretation stages, evaluation and thematic stages. The study participants are 3 elementary school 4th grade alienated students from elementary school, and based on various qualitative data of researchers and participants from March to December 2019, Elo & Kyngäs (2007)'s 'Content Analysis', Glaser & Strauss (1967)’s 'Repetitive Comparative Analysis' were used for data analysis. The research results are as follows. First, alienated students are categorized into ‘physical deficiency group’, ‘physical evasion group’, and ‘physical protection group’ according to deficiency type of physical activity motivation and FMS. Second, the education plan for alienated students using virtual reality sports room should lead to step-by-step growth by compensating for the lack of motivation and FMS for each type. Through this study, it is expected to raise interest in alienated students from physical education and serve as a basic resource for physical education classes for all.