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본고는 김득연(金得硏: 1555~1637)의 한시 가운데 도학적 요소를 지닌 시에 대해 고찰하는 것을 목표로 하였다. 그는 아버지 유일재(惟一齋) 김언기(金彦璣)로부터 가학(家學)을 전수받았으며, 안동 지방을 근거지로 학문에 전념한 학자이다. 그가 남긴 『갈봉집(葛峯集)』에는 600여 수(首)의 한시가 실려 있다. 이들 작품 중 성리학적 사고가 표출된 도학적 한시를 통하여, 산속 생활에서의 구도적 삶을 지향한 모습을 볼 수 있다. 그가 가슴속에 원대한 포부를 지니고 학문을 쌓아갔으나, 당시 사회ㆍ정치적 현실은 그의 기량을 마음껏 펼칠 수 없는 상황이었다. 그의 조부 김용석(金用石)은 1498년(연산군 4)에 무오사화로 김종직(金宗直)을 비롯하여 김일손(金馹孫)ㆍ정여창(鄭汝昌)ㆍ김굉필(金宏弼) 등이 화(禍)를 당하자 부인 김씨의 고향인 안동 구담(九潭)에 정착하였다. 게다가 그의 나이 38세 되던 해에 임진왜란이 일어나 불안한 정국이 이어지자, 인조반정 이후 그는 부친의 묘소 아래에 지수정(止水亭)이라는 정자를 짓고 은거의 길로 접어들었다. 그가 비록 산수에 묻혀 살아갔지만, 성리학자로서의 구도(求道) 정신은 시에 잘 드러나 있다. 이러한 그의 지향 의식은 첫째 경전 속 성현(聖賢)을 통하여 깨달음을 성취하고자 하였고, 둘째 지수정에서 ‘지수(止水)’를 바라보며 존심양성(存心養性)을 이루었다. 셋째 함양(涵養)과 조존(操存) 공부를 바탕으로 안분지족(安分知足)하였으며, 넷째 만물에 유행하는 천리를 깨달아 그 이치에 순응하였다. 이처럼 그가 산속 생활에서도 유자(儒者)로서의 자세를 잃지 않았던 모습을 확인 할 수 있다.


This thesis is an inquiry into the moral attitudes among Kim, Deuk-yeun's(金得硏: 1555~1637) various works. He lived a life of a genuine retired gentleman ranging from 16th to 17th. From the mid-half of 16th century to the first-half of 17th century, in a swirling period of domestic worries and foreign troubles, he holds on to the Korean gentlemanship. In his collection of works more than 600 volumes of poems are given. Almost of his poems are connected with the Confucian ethics. His inclination of seeking after truth are as follows. In the first place, he has a heavy­hearted attitude and admiration of the Sages. During 16~17C in Joseon Dynasty influenced the Neo­ Confucianism. Especially, the classic scholar whose name was Juhsie's works. In the second place, he cultivated his mind with preservation of real intention and cultivation of real nature. He concerned on people's distress, a cultivation of moral character and a encouragement of enlightening human beings. In the third place, he has a consciousness of bided by law and behave himself and self­contentment. He has a consciousness of self-satisfaction with his own lot, taking delight in the Way and keeping his true heart. He keeps such consciousness in mind from his youth. His attitudes on taking delight in the Way amid poverty, keeping his true heart in doing this, are evident in not only his actual lives but also in his poetry. In the fourth place, truth the observation of things, he comprehended the law of nature. His self­satisfaction with his own lot, taking delight in the Way and keeping his true heart are not a 'costume' word but a consciousness from the bottom of his heart.