초록 열기/닫기 버튼

조선 후기 불상과 조각승에 대한 연구는 아래와 같은 과정을 거쳐 이루어진다. 첫째, 발원문 등의 기록에 의해 조각가가 확인된 불상의 양식적 특징을 추출하며, 둘째, 기록이 없는 불상들은 조각가 기록이 있는 불상들과 비교하여 조각승을 추정하고, 셋째, 조각가의 작풍이 시간에 따른 변화하는 과정을 규명한다. 양식 분석을 통하여 불상을 언제 누가 만들었는지 알 수 있다. 또한 잘못된 기록에 의한 조각가와 제작 연대의 왜곡을 바로잡을 수도 있다. 불상의 조각가와 제작 시기를 판단하는 기초 연구에서 “양식”은 매우 중요한 분석 도구인 것이다. 이 글은 조선 후기의 주요 조각승들의 하나인 수일과 그의 작품 활동을 고찰한 연구이자, 불상에 수반한 문자 기록의 미술사 사료로서의 가치와 한계에 대한 연구이기도 하다. 조각승 수일은 이번 논문을 통해 학계에 처음 보고된 새로운 조각가이다. 그는 임진왜란 종전 이후 100여 년 동안 전국적으로 벌어진 사찰 재건기의 끄트머리인 17세기 말부터 18세기 초 사이에 경상도와 전라도 일대에서 불상을 만들고, 수리하고, 개금하는 작업을 하였다. 수일의 초반기 작품은 현재 1675년의 달성 소재사 명부전의 제 존상과 1676년의 청도 적천사 명부전의 제 존상이 알려져 있다. 그러나 그중 소재사의 지장상은 수일의 작품이 아닌 것으로 이번 논문을 통해 밝혀졌다. 수일의 작품이 확실한 소재사의 시왕상과 적천사의 지장상을 소재사 지장상과 비교 분석한 결과에 의한 것이었다. 수일은 1676년 적천사 명부전 존상들을 조성한 이후 1702년과 1703년에 전남 순천 대흥사와 경남 사천 심적암에서 각각 과거칠불·오십삼불상과 아미타삼존상을 제작하였는데, 그 사이 25년 동안 불상을 조성한 기록은 아직 발견되지 않았다. 순천 대흥사에 봉안되었던 불상들은 현재 서귀포, 보성, 남원 등지의 사찰에 흩어져 봉안되어 있으며, 대흥사에 봉안되었던 불상으로 추정되는 불상들도 서울, 전라남도, 전라북도 등지에 흩어져 봉안되고 있음이 양식 분석을 통해 새롭게 확인되었다. 수일은 1670년대에 불상을 새로 조성하는 작업을 주로 하다가, 1690년대 이후에는 불상 조성과 함께 개금, 중수 등을 병행하였다. 17세기 후반 사찰의 재건 및 중창 사업이 거의 완료된 결과, 새로운 불상을 조성하는 일은 줄어든 대신 오래된 불상을 수리하는 일이 크게 증가하였기 때문이었다.


The Buddhist sculpture in the late Joseon dynasty are studied generally through a process like below: firstly, the stylistic features of Buddha statue which was known sculptor``s name by the record of balwonmun are extracted, secondly, the sculptor of the Buddha statue without record are estimated by making a comparison to the Buddha statue with record, and thirdly, the style of sculptures changing with time are explored. We can estimate who create the statue, and when, for analyzing style, and correct the sculptor and dating of the statue with document wrongly recorded too. In foundational research for estimating the sculptor and dating of the statues, style is a very useful analytical tool. This article is a study on monk sculptor Suil, one of the most important sculptors in the late Joseon dynasty, and his works, and on value and limitation of textual records as art-historical sources. A monk sculptor Suil is newly introduced in the academic community through this article. At the end of the era of rebuilding Buddhist temples and recreating Buddhist statues for about 100 years after the war between Joseon and Japan(1592-1598), Suil created and repaired Buddhist statues at the south part of Korean peninsula. Suil``s early works, except Buddhist statues dated 1675 in Myeongbu-jeon of Sojae-sa temple in Dalseong and Buddhist statues dated 1676 in Myeongbu-jeon of Jeokcheon-sa temple in Cheongdo, are unknown. Ksitigarbha image, a main statue in Myeongbu-jeon, in Sojae-sa is revealed that it is not Suil``s work by formal analysis in this paper. Any textual record about Suil was not known between 1676 and 1695. He repainted in gold on Buddha Triad in Borim-sa at Jangheung in 1695, and created Seven Buddhas and Fifty-three Buddhas in the past in Daeheung-sa at Suncheon in 1702, Amitabha Triad in Simjeok-am at Sacheon in 1703. Buddha images enshrined in Daeheung-sa in Suncheon are now dispersedly enshrined in temples at Seogwipo, Boseong, Namwon, and some Buddha images which were estimated at the belongings of Daeheung-sa temple are found in the temples at Seoul, Jeollanam-do, Jeollabuk-do, etc. As a result of practical completion of reconstructing the temples in the late 17th century, creating new Buddha images decreased steadily, repairing the old statues increased greatly. Suil mainly created new Buddha images in 1670s, however, after the 1690s, he created new Buddha images on the one hand, repaired old images on the other hand.