초록 열기/닫기 버튼

FCC (Federal Communications Commission)는 비면허 광대역 운영을 6 GHz 대역으로 확장하여 공공의 이익을 극대화하고자 5.925 ~ 7.125 GHz(6 GHz) 대역에서 기존 서비스를 지속적으로 제공하면서 비면허 이용이 가능한 1,200 MHz 스펙트럼을 제공할 수 있는 새로운 규칙을 채택하였다. 국내에서도 6 GHz 대역에서 비면허 서비스를 도입하기 위한 M/W(microwave) 주파수 재분배 방안 연구가 진행되어 왔으며, 국민 편익을 고려하여 실내 이용의 경우 1,200 MHz 폭 전체를 공급하되, 실외 이용으로 기존 사업자를 보호하기 위해 출력조건을 제한하여 하위대역(5925 ~ 6425 MHz)의 500 MHz 폭만 우선 공급이 고려되고 있다. 본 논문에서는 국내에서도 6 GHz M/W 주파수 대역에 대한 재분배 등으로 비면허 기기 도입이 적극적으로 추진되고 있지만, 이를 운용하기 위한 기술기준 마련이 절실히 필요하므로 현재 구체화 되고 있는 미국의 6 GHz 비면허 규칙 등을 분석하여 국내 비면허 확장 도입을 위한 기술기준 제정에 필요한 데이터를 제공하고자 한다.


Federal Communications Commissions (FCC) has adopted a new rule that can provide a 1,200 MHz unlicensed spectrum to maximize the public benefits in the 5.925 ~ 7.125 GHz(6 GHz) band by expanding unlicensed broadband into the 6 GHz band while also ensuring that licensed services that operate in the band continue to thrive. In Korea, the M/W band of 6 GHz has been reallocated to introduce unlicensed services in the 6 GHz band. Considering the national interests, the entire 1,200 MHz will be supplied for the indoor uses, but only the 500 MHz of the lower bandwidth (5925 ~ 6425 MHz) will for the outdoor uses under the limited power to protect the incumbent services. The introduction of unlicensed devices is being actively promoted through the reallocation of the 6 GHz M/W band, but since it is desperately necessary to prepare technical requirements to operate them in Korea. In this paper, the US 6 GHz unlicensed rules has been analyzed, these results will be utilized for establishing Korean technical standards with the unlicensed spectrum expansion.