초록 열기/닫기 버튼
본 연구는 두 가지 초점을 가지고 연구를 하고자 한다. 우선, 민주화 이후 김영삼-김대중-노무현-이명박 네 개 정권의 국정 어젠다와 이를 실현하기 위한 정책화 과정을 분석하고자 했다. 국정 어젠다를 어떻게 선택하는지 어젠다 선택의 우선 순위를 가지고 있는지 정책 어젠다를 선택하는 요소와 이유 등에 대해 살펴보고자 했다. 두 번째 연구 초점은 어젠다의 정책결정과정과 입법화 관계를 살펴보는데 있다. 어젠다 설정에서 언론보도와 각종 정치적 이슈는 과거 모델에 대해 다양한 도전적 과제를 제시하는 시대적 변화를 겪고 있다. 대통령의 어젠다 설정에 관한 연구를 볼 때 대통령은 언론과 의회의 어젠다에 더 큰 영향력을 행사하고 있다고 평가하고 있다. 현안에 대한 체계적인 관심이 기울여지고 대통령이 그 현안에 대해 정책 우선 순위를 두게 되면, 대통령의 국정 어젠다 형성과정에서 성공할 가능성이 커지게 된다.
This study aims at two major focus points of concern. First of all, it analyzes presidential agenda of four regimes from Kim Young-sam, Kim Dae-jung, Roh Moo-hyun to Lee, Myung Bak, and their policy-making processes in order to realize the agenda. It involves how to select presidential agenda, whether order of priority is considered to select agenda, and which elements and reasons are considered in selecting agenda. The second focus of study lies in exploring into the relation between policy decision process and legalization of agenda. These days, we go through some changes which all kinds of political issues and media reports propose a wide variety of challenging tasks in setting agenda. Studies on setting presidential agenda has evaluated that the president has had greater influences upon agenda of national assembly and the press. When the president gives organized concern to the pending issues and set policy priorities on them, the chances become higher that the presidential agenda would be realized with success.
키워드열기/닫기 버튼
Presidential Agenda, political resources, legalization strategy, presidential studies, policy priorities