초록 열기/닫기 버튼
색채의 활용이 전 분야에 걸쳐 다양해짐에 따라 색채 교육의 전문성은 중요해지고 색채 교육의 발달에 따른 교육 구성안에 대한 관심이 증가하고 있다. 특별히 색반응에 민감한 만 3-5세는 색채 활동을 진행하면 시감 발달, 전인격적 성장 등 긍정적 효과를 가져 오는데 실제 만 3-5세에 해당하는 누리과정의 유아는 영역별 내용과 구성을 살펴보면 교육 체계성 부족, 교사 역량 강화를 위한 연수 부족, 활동이 용이하고 접근성 높은 분야로의 편중, 통합적 활동의 부담 등의 이유로 색채 교육과 활동의 혜택을 누리지 못하고 있다. 뿐만 아니라 누리과정의 시행 이후 색채 교육 내용을 살펴볼 수 있는 자료와 현장의 수요를 정확히 알 수 없다. 이에 본 연구는 실제 2013년 누리과정 실행 이후 색채 교육 현황 조사를 위해 설문 조사와 전문가 인터뷰 등의 내용을 수렴하여 살펴보는 동시에 현장의 요구와 내용을 수용하여 유아 교사 대상의 색채 교육을 실시하고 문헌 조사 등을 통하여 누리과정 색채 교육 내용을 분석하였다. 색채 교육 현황을 분석하면 색채 활동 자체의 흥미를 느끼는 유아는 많지만 색채 분야에 대한 충분한 이해 부족, 교구와 재료의 색감 불만족과 색채 활동의 다양성 부족으로 교육의 어려움이 있다. 이후 유아 대상 기초 색채 교육을 실시, 색과 색채, 색채 지각, 색채 체계 및 표준의 내용의 이론과 먼셀 색체계, KS 색체계를 활용한 실습을 함께 진행하였다. 이러한 분석 결과를 기반으로 유아 교사 대상 색채 교육을 제안하면 다음과 같다. 유아 교사에게 도움을 줄 수 있는 색채 활동이나 교육을 제안하고 이를 다시 유아 교사에게 설명하고 교육하는 것이 필요하다. 또한 유아에게 맞는 색체계, 색채 용어 등 누리과정용 색채 표준과 같은 내용이 제공되어야 한다. 마지막으로 지도법이나 교육이 상시 이루어질 수 있도록 유아 교사 대상 색채 교육 프로그램을 마련하는 것을 제안한다.
As the application of colors diversifies in every field, the importance of color education and the interest as to the curriculum according to the development of color education are increasing. Especially the 3~5 years old preschoolers who are sensitive to the color response had positive effects of the development of visual sense, whole personal growth, etc. as they perform the color activities. A close look at the contents and structures of Nuri curriculum by area reveals that the actual 3~5 years old preschoolers are not getting the benefits of color educations and activities due to reasons of insufficient education system and training to improve teacher’s capacity, overvaluation of simple activities and accessible areas, and pressure of integrated activities. In addition, the materials or demands on site to examine the contents of color education after the implementation of Nuri curriculum are not found. To research the current state of color education after implementing the Nuri curriculum in 2013, this research conducted the survey and collected the expert interview results in addition to analyzation of the Nuri curriculum color education contents by practicing the color education for early preschool teachers and literature investigations as receiving the demands and contents from the site. In the analysis of color education state, there were many preschoolers taking interests in the color activities but there were difficulties in the education process for the lack of full understanding of color field, dissatisfaction with the colors of learning tools and materials, and non-diversified color activities. Then, the basic color education was conducted targeting the preschoolers using the theories on color and tone, tonal perception, tonal system and standards, Munsell color system and KS color system. Based on the results of this analysis, color education for the preschool teachers can be proposed as follows. It is necessary to once again suggest and explain color activities and education to preschool teachers. Furthermore, the color standards used in the Nuri curriculum should be provided, including the color system and appropriate terms for preschoolers. Finally, preparation of color education learning standards for preschool teachers is recommended to ensure that the teaching methods and education are consistent.
키워드열기/닫기 버튼
Color Education, Nuri curriculum, Early childhood Education