초록 열기/닫기 버튼
본 연구의 목적은 가정폭력노출아동을 대상으로 자아존중감 향상과 내재화 및 외현화 문제를 완화시키는 집단프로그램을 개발하고 효과성을 검증하는 것이다. 여러 문헌에서 자아존중감은 가정폭력노출아동에게 매우 중요한 심리적 특성이라는 점이 확인되었다. 이를 근거로 본 연구에서는 자기성장 집단 상담을 기본 틀로 하여 외상의 집단 심리치료 접근을 하였고, DAP, CAS프로그램, Alessi와 Hearn의 통합적 개입 프로그램을 토대로 양혜원(2002)이 개발한 프로그램을 수정․보완하여 사용하였다. 연구대상은 쉼터거주 초등학교 아동 14명으로 실험집단 7명(남 3명, 여 4명), 통제집단 7명(남 3명, 여 4명)이다. 사전-사후 통제집단 설계로 프로그램을 운영하고, 수집된 자료는 Mann-Whitney U 검증으로 분석하였다. 연구결과, 실험집단 아동들은 자아존중감, 내재화 문제, 외현화 문제에서 통계적으로 유의미한 변화를 보였다. 반면 통제집단에서는 자아존중감, 내재화 문제, 외현화 문제에서 통계적으로 유의미한 변화를 보이지 않았다. 개인사례에 대한 질적 분석은 집단에서 모방의 효과와 공감 및 지지의 효과가 긍정적으로 작용한 두 사례를 연구 참여자들이 작성한 회기별 평가기록과 어머니 사후 질문지 및 연구자와 보조진행자의 평가기록을 종합하여 분석하였다. 본 연구는 가정폭력노출아동을 대상으로 하는 자아존중감 향상 집단프로그램의 핵심요소에 대한 정보를 제공한다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to develop a group program for improving self-esteem and alleviating internalization and externalization problems of children exposed to family violence, and to verify the effectiveness of this program. In the documentary study, self-esteem was confirmed a very important psychological trait. The program developed by Hye Won Yang(2002) was revised and supplemented, which is the programs of DAP(Domestic Abuse Project of Minneapolis) and CAS(Children’s Aid Society of London and Middlesex) and the combined intervention program of Alessi and Hearn under the basic frame of self-growth group counseling and traumatic approach of a group psychological treatment program. The subjects of research consisted of a total of 14 elementary schoolchildren living at the women’s shelter. Seven elementary schoolchildren(3 males, 4 females) were arranged into the experimental group and 7 elementary schoolchildren(3 males, 4 females) were organized into a control group. The program was conducted with pre-post control group design, and the collected data were analyzed with a Mann-Whitney U test. As a result, the experimental group showed a significant change in self-esteem, and the internalization and externalization problems. In contrast, the control group did not show statistically significant changes when it came to self-esteem, and the internalization and externalization problems. As for qualitative analysis of individual cases, there were analyzed through a combination of assessment records for session that participants made, and through post-study questionnaires completed by the mothers of the children and assessment records of researchers and assistants. This study is significant in that it provided information about the core factors of a self-esteem improvement group program for children exposed to family violence.
키워드열기/닫기 버튼
children exposed to family violence, self-esteem, group counseling program, internalization problem, externalization problem