초록 열기/닫기 버튼
연구목적: 본 연구는 특수교사의 길을 걷고자 하는 특수교육 전공 장애대학생들이 진로와 교직생활관련 어려움과 지원 요구, 장애인교원 확충 방안을 어떻게 인식하고 있는지 밝히고, 이에 근거한 시사점과 지원 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 연구방법: 본 연구는 질적 연구로 수행하였으며, 연구 참여자는 유ㆍ초ㆍ중 특수교육과에 재학 중인 장애학생 15명이다. 11명의 연구 참여자에 대한자료 수집은 면대면 개별 면담을 통해 이루어졌고, 원거리에 거주하고 있는 4명은 줌을 활용한 온라인 면담을 실시하였다. 연구 참여자별 면담 시간은 1시간 정도였고, 연속적 비교분석법에 근거하여면담 전사 자료를 분석하였다. 연구결과: 5개의 주제와 22개의 하위주제가 도출되었다. 5개의 주제는 진로 준비, 진로 관련 고충, 교직생활에서 예상되는 어려움, 교직생활 지원 요구, 장애인교원 확충방안으로 나타났다. 결론: 특수교육 전공 장애대학생이 특수교사로서 역량을 갖추고 특수교육 발전에 공헌할 수 있도록, 연구 결과에서 도출된 내용을 바탕으로 1) 장애대학생 개인 차원에서의 준비, 2) 대학 차원에서의 지원, 3) 사회 및 국가 제도적 차원에서의 지원과 관련된 시사점과 지원 방안을논의하였다.
Purpose: The purpose of this study is (a) to investigate the perceptions of college students with disabilities majoring special education who want to become special education teachers regarding career preparation and worries, the difficulties anticipated in their teaching career, and support needed for overcome the difficulties and (b) to discuss implications and support plans, based on the results. Method: The study used a qualitative research method and 15 university students with disabilities majoring in special education participated in the study. For 11 participants, individual face-to-face interviews were conducted, while online interviews using Zoom were conducted for 4 participants living in remote locations. Interviews took approximately 1 hour and a continuous comparative analysis method was used to analyze the data collected. Results: Five themes and 22 sub-themes were drawn from the data analysis. Five themes include career preparation, the difficulties anticipated in teaching career, support needs, and plans for expansion of the special education teachers with disabilities. Conclusion: In order to support university students with disabilities majoring in special education to develop their competency as a special education teacher and contribute to the development of special education, based on the results of this study, we discussed implications and support plans related to 1) preparation of university students with disabilities at the individual level, 2) support at the university level, and 3) support at the social and national level.
키워드열기/닫기 버튼
special education major, university students with disabilities, career, teachers with disabilities, support needs