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보나벤투라는 모든 것의 기체로서 질료의 편재와 단일성을 내용으로 하는 보편적 질료-형상론을 전개한다. 그의 질료의 편재에 대한 이해는 피조물을 본성 및 활동의 기체로 드러나는 질료를 전우주적인 보편적 원리로서 드러나게 하며 질료의 단일성은 절대적 초월성과 무한성으로 표현되는 절대적 보편원리인 신의 대척점에 서는 신의 그림자로서의 질료의 면모를 드러나게 한다. 한편 이와 같은 질료의 편재와 단일성은 당대 여러 사상가의 비판의 대상이 되었다. 특히 토마스 아퀴나스는 질료의 다의성의 문제와 양적 규정에 따른 분할의 문제를 통해 보편적 질료-형상론의 핵심테제인 질료의 편재성과 단일성을 무너뜨리려 한다. 이와 같은 도전에 대해 보나벤투라는 그의 형이상학적 체계 위에서 구축한 철학적 해답 및 해소책으로 맞서며 질료의 편재성과 단일성을 지키려 한다.


Bonaventure developes his Universal Hylomorphism around the key conceptions like universal presence and unicity of matter conceived as foundation of all the creatures in the universe. His idea of universal presence of matter renders him to the conception of matter as universal principle that sustains whole world including spritual creatures like angels; and his thesis of unicity of matter provides him with the solid base for his argument to show the prime matter as 'shadow' of Creator Who enjoys absolute simplicity and infinity, or as negative but universal representation which stands on the exact opposite side à propos of God, the first principle. This kind of understanding matter provoked lots of echos(even negetive ones) which we can observe in the case of the critique by Thomas Aquinas: The Angelic Doctor, wielding his conceptual arms like his arguments for equivocity of the conception of matter and for the quantitative determination which presupposes corporeity, tries to refute these hallmark conceptions sustaining the Universal Hylomorphism. And Bonaventure, facing these challenges, paves his way to defend his own position through his phiosophical reponses and resolutions based on his proper metaphysical system.