초록 열기/닫기 버튼
본 연구는 서울교육종단연구에서 제공하는 5차년도 종단자료를 바탕으로 SPSS 18.0, Amos 18.0을 사용하여 서울지역 중․고에서의 형성된 민주적 학교문화의 현 위치를 진단해 보고, 민주적 학교문화가 학교효과성과 어떠한 관계에 있는지, 학교조직의 효과성을 제고하기 위한 실천적 과제는 무엇인지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 민주적 교육문화와 학교효과성에 해당하는 요인과 문항을 중심으로 기술통계, 상관관계분석과 민주적 교육문화와 학교효과성 간 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 분석 결과, 교사, 학생 모형에서 구성원 간 관계 변인은 학교효과성에 전반적으로 정적인 영향을 주었고, 학교 구성원들의 교내 활동 참여는 학교효과성에 정적인 효과를 주었으며, 학교 근무 여건 관련 변인은 교사들의 학교만족도, 직무만족도와 전반적으로 유의미한 관계가 있었다. 본 연구는 상술한 결과를 바탕으로 학교 조직의 지속가능한 발전의 토대가 되는 사회적 자본 증진, 학교 구성원의 교내 활동 참여 증진을 위해서는 학교장 리더십 실행, 행정업무 경감을 위한 교육행정 당국의 유기적 협조와 노력, 학교단위 전문가학습공동체 형성 및 활성화 등을 논의 및 제언하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of the democratic school culture on the school effectiveness, using data from the Seoul Education Longitudinal Study [SELS]. In accordance with the purpose, this research reviewed theoretical studies and reported evidence on the relationships between research factors regarding a school culture and effective- and [or] successful- schools. The results of the study provided by the AMOS program revealed that 1) the relationships among school members positively influenced the factors of the school effectiveness, 2) student and teacher engagement in schooling also significantly influenced school effectiveness, 3) working conditions in secondary schools were positively related to teachers’ school and job satisfaction as well as teacher professionalism. This study proposed several suggestions and policy implications based on the results of the study.
키워드열기/닫기 버튼
democratic school culture, school effectiveness, educational administration, leadership, SELS