초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 중학생이 인식하는 부모의 양육태도와 중학생의 자기주도성, 학업성취의 종단적인 관계를 살펴보기 위해 경기교육종단연구 중학생 패널 1차󰠏3차 년도 데이터를 활용하여 다변 량 잠재성장모형 분석을 실시하였다. 부모의 양육태도는 부모감독과 합리적설명을 하위 변인 으로 설정하였으며 학업성취는 국어, 영어, 수학의 수직척도 점수를 활용하였다. 연구 결과 는 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 중학생들은 학년이 올라갈수록 부모감독과 합리적설 명을 높게 인식하였으며, 자기주도성과 학업성취 역시 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, 중 학교 1학년 시기의 부모감독은 같은 시점의 학업성취를 긍정적으로 예측하는 반면, 부모의 합리적설명은 학업성취를 부정적으로 예측하였다. 셋째, 중학교 1학년 시기에 자녀가 부모감 독과 합리적설명을 높게 지각할 경우 동일 시점 자녀의 자기주도성 역시 높았다. 특히, 부모 감독의 시간에 따른 변화는 자기주도성의 변화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 중 학교 1학년 시기의 자기주도성 수준이 높을수록 높은 학업성취를 예측하였고, 자기주도성의 변화율이 클수록 학업성취의 변화율도 크게 증가하였다. 마지막으로 자기주도성은 부모 양육 태도와 학업성취의 관계에서 매개변인임을 확인하였다. 이와 같은 결과를 바탕으로 부모 교 육에 대한 시사점을 논의하였다.


The purpose of this study is to analyze longitudinal relationships among the parenting attitude(including parents’ monitoring, rational explanation) perceived by the middle school students, their self󰠏directedness, and academic achievement. In the present study, we used the longitudinal data of Gyeonggi Education Panel Study (GEPS) of 7th graders who were followed for three years. Main findings of this study are as follows. First, perceived parents’ monitoring and rational explanation were increased during the three year period. Second, the initial value in parents’ monitoring positively related to the initial value in academic achievement, but initial value in rational explanation negatively related to initial value on academic achievement. Third, initial value in both type of parenting attitude related to the rate of change in self󰠏directedness. Especially, the rate of change in parents’ monitoring related to the rate of change in self󰠏directedness. Initial value and the rate of change in self󰠏directedness was found to positively estimate the initial value and the rate of change in achievement graduation respectively. Furthermore, self󰠏directedness was found to mediate the relationship between parental attitude and academic achievement. Based upon these findings, this study discusses the implications regarding parental education.