초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 초등학생이 지각하는 내현적 자기애가 반응적 공격성과 공감에 영향을 미치는 과정에서 자기자비가 갖는 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 경기도 지역 초등학교 4, 5, 6학년 남녀 학생 총 570명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 SPSS 21.0과 AMOS 21.0을 사용하여 분석하였다. 본 연구 결과, 첫째, 내현적 자기애, 반응적 공격성, 공감, 자기자비의 관계에서 내현적 자기애는 자기자비와 공감과는 부적상관으로 반응적 공격성과는 정적상관으로 모두 유의하였으며 둘째, 초등학생의 내현적 자기애가 반응적 공격성과 공감에 영향을 미치는데 자기자비가 매개하였다. 이는 내현적 자기애가 파괴적이고 공격적인 방식으로 분노를 표출하더라도 자기자비를 통하여 역기능적인 정서를 조절할 수 있게 되면 이로 인해 공감력이 높아져 공격성을 완화하는데 매개조절로 자기자비가 그 대안이 될 수 있다는 것이며 이러한 연구 결과를 바탕으로 개인 내적인 심리 요인 즉, 내현적 자기애, 자기자비, 공감능력 증진에 관심을 두고 긍정적 자기개념을 향상시키기 위한 교육, 상담 개입의 필요성을 논의 하였다.


The purpose of this study was to examine the mediating effects of self󰠏help on affective aggression and empathy in inner narcissism perceived by elementary school students. In order to achieve the purpose of the study, a total of 570 elementary school's male and female students in the 4th, 5th and 6th grade were surveyed and analyzed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0. The results of this study were as follows: First, the relationship between internal narcissism, aggression, self-compassion, and empathy was significant. Second, internal narcissistic tendency affects aggression. Third, elementary students' narcissistic narcissism and reactive aggression influenced empathy. These findings suggest that empathy is known to be a factor controlling aggression, but it is an improvement on the aggressive and violent tendency not to decrease in social and school life as an effective cognition to lower aggression. This is an alternative, suggesting that increasing self-help and using more adaptive cognitive emotional regulation strategies will help increase empathy, resulting in less reactive aggression.