초록 열기/닫기 버튼

본 논문에서는 연구자가 새로운 이미지와 아이디어를 찾기 위해 시도했던 ‘100일 드로잉’의 계기와 변화 과정, 결과를 밝히고, 100일 드로잉의 과정에서 연구자의 작업에 드러난 선(線)과 행위에 대해 이론적 배경과 선행작가를 연구한다. 아울러 드로잉의 선과 행위 요소를 작품에 적용하는 방식을 연구자가 익혔던 무예와 서예의 특성과 연관 지어 설명하고 작업의 주제인 자유를 자발성의 의미에서 고찰한다.


In this paper, the researcher shows the process and results of the '100-day drawing' that the researcher tried to create a new image and studied on the theoretical background and previous artists the lines and actions revealed in the researcher's work in the course of 100 days of drawing. In addition, the method of lines and actions applied to the work is explained in relation to the characteristics of martial arts and calligraphy that the researcher has learned, and study freedom, the theme of the work, in terms of spontaneity.