초록 열기/닫기 버튼
루터는 종교개혁을 통해 신앙과 이성의 조화를 추구하는 스콜라 철학을 비판하고 신앙과 이성의 분리를 주장한다. 이는 루터의 ‘두 왕국 이론’, 즉 영적인 나라와 세속의나라의 분리로 구체화되었다. 영적인 나라가 신을 믿고 초월적인 상태를 추구하는 세계라면, 세속의 나라는 직업에 종사함으로써 삶의 문제를 해결하는 세계이다. 루터는 세속의 영역과 초월적 영역을 분리된 두 세계로 나누었다. 루터에 의하면, 이성을 활용하여 지식을 배우는 일은 세속의 나라에만 해당하며, 영적인 나라에서는 오직 성경에 근거한 믿음이 중요하다. 한편 자유교육의 전통에서, 교육은 세속의 영역과 신성한 영역을 이어주는 활동이었다. 그러나 루터가 두 세계를 단절시킴으로써, 이성을 통한 지식의 추구는 더 이상 초월적 세계를 지향하는 고귀한 일이 아니라, 그저 세속의 삶을 영위하는 수단적 활동으로 전락하였다. 루터의 이론에서 지식은 초월적 세계를 관조하는통로라는 지위를 잃고, 종교적 믿음과 신앙에 그 자리를 내어주게 되었다. 학교 교육의대중화와 함께 세속화를 촉진한 루터의 종교개혁은 지식교육의 의미를 신성한 활동에서세속적인 활동으로 격하시켰고, 자유교육의 의미를 약화시키는 데 일조하였다. 루터의종교개혁이 교육이 초월적 세계를 지향하는 신성한 일이라는 자유교육의 가치를 퇴색시킨 원인을 제공했다고 볼 이유가 여기에 있다.
Luther criticized the scholasticism that pursued harmony between faith and reason through the Reformation and insisted on the separation of faith and reason. This was embodied in Luther’s ‘two kingdoms theory’, the separation of the spiritual and secular kingdoms. Whereas the spiritual country is a world where people believe in God and pursue a transcendent state, the secular country is a world where life problems are solved by engaging in work. Luther divided the secular and transcendent realms into two separate worlds. According to Luther, the use of reason to learn knowledge is only in the secular world, and in the spiritual realm, only faith based on the Bible is important. Meanwhile, in the tradition of liberal education, education was an activity that bridged the secular realm and the sacred realm. However, as Luther cut the two worlds apart, the pursuit of knowledge through reason was no longer a noble work oriented toward the transcendental world, but was reduced to merely a means of leading a secular life. In Luther’s theory, knowledge lost its status as a channel through which to contemplate the transcendental world, giving way to religious beliefs and beliefs. Luther’s Reformation, which promoted secularization along with the popularization of school education, reduced the meaning of knowledge education from sacred to secular, and contributed to weakening the meaning of free education. This is the reason to think that Luther’s argument contributed to the fading of the value of free education that education is a sacred work that aims for a transcendent world.
키워드열기/닫기 버튼
scholasticism, liberal education, mass education, Erasmus, humanistic education, two kingdoms theory