초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 유아특수교육기관의 조직문화에 대한 유아특수교사들의 경험과 요구를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해, 유치원과 특수학교에 근무하고 있는 교사 11명을 3그룹으로 나누어 포커스 그룹 면담을 하였다. 면담내용을 분석한 결과 3개의 주제, 11개의 하위범주, 32개의 주요 개념이 도출되었다. 구체적인 연구 결과로 첫째, 유아특수교사는 기관의 가치 추구 방식과 유연성 차이에 따라 관계지향 조직문화, 성과지향 조직문화, 위계지향 조직문화와 이러한 모형으로 설명되기 어려운 혼돈의 조직문화를 경험하고 있었다. 둘째, 유아특수교사는 상호공정성, 절차공정성, 분배공정성 등 기관의 조직공정성 부분에서 부정적인 경험을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아특수교사는 민주적이고 조직적인 조직문화의 개선과 함께 유아특수교육현장의 고유한 정체성 실현을 위해 자발적이고 적극적인 노력이 필요함을 제시하였고, 기관 구성원 대상 인식개선 연수와 유아특수교사를 위한 승진제도 공정성 확보가 필요함을 역설하였다. 연구 결과를 토대로 유아특수교육 기관의 조직문화에 대한 향후 개선방안을 제언하였다.


The purpose of this study is to examine the experiences and needs of early childhood special education teachers for the organizational culture of early childhood special education institutions. A focus group interview was conducted with 11 early childhood special education teachers working for special classes in kindergarten and special education kindergartens. As a result of the study, 3 themes, 11 subcategories, and 30 main concepts were derived. Specific research results are as follows. First, early childhood special education teachers presented four types of organizational culture experiences according to the differences in the method of pursuing values and flexibility of institutions. In other words, it is a relationship-oriented culture, a performance-oriented culture, a hierarchy-oriented culture, and a chaotic organizational culture that is difficult to be explained by the preceding three models. Second, early childhood special education teachers presented negative experiences with respect to organizational fairness such as mutual fairness, procedural fairness, and distribution fairness. Third, early childhood special education teachers said that it is necessary to make an active effort on their own to realize the unique identity of early childhood special education teacher along with the improvement of democratic and organizational culture. In addition, they emphasized the need for awareness-raising training for institutional members and securing fairness in the promotion system for early childhood special education teacher. Based on the results of this study, future improvement plans for the organizational culture of early childhood special education institutions were suggested.