초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 온라인 플랫폼 무용 교육 콘텐츠 사용자의 활용 경험 분석을 통해, 향후 온라인 플랫폼 무용 교육 콘텐츠의 개선 방향 탐색에 목적을 두었다. 이에 따라 질적 사례연구를 활용한 연구 참여자의 심층 면담을 실시하였으며 이를 토대로도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 플랫폼 무용 교육 콘텐츠를 경험한 사용자의 사용 동기는 무용에 관한 관심, 무용 콘텐츠의 온라인 노출 증대로 새로운 취미활동의 시작, 상황적 여유, 인터넷의 검색과 광고를 통한 정보 접근이다. 둘째, 온라인 플랫폼 무용 교육 콘텐츠는 쉬운 접근과 편안한 경험의 가능, 체계적이고 구체적인 다양한 난이도의 콘텐츠 제공, 개별화된 시스템 구축, 심리적 변화 경험, 신체적 변화 경험과 같은 장점을 지녔다. 그러나 피드백 부재에 따른 동작수행에 대한 확신 저하, 의지 부족으로 인한 성실한 수강의 어려움, 원활한 동작 수행을 위한 영상 콘텐츠의 편의 기능 부재, 협소한 공간으로 인한 동작 수행의 불편함, 앱의 오류, 강의 시간의 문제와 같은 단점을 확인할 수 있었다. 셋째, 향후비전공자의 여가 활동을 위한 온라인 플랫폼 무용 교육 콘텐츠의 개선 방향은 다양한 무용 교육 콘텐츠의 구성, 무용 교육콘텐츠 제작 측면 연구의 필요성, 결제의 다양성과 편의성 확보, 다양한 음악 사용의 필요성, 다양한 홍보 활동을 통한 무용 교육 콘텐츠의 노출이 필요한 것으로 나타났다.


This study aims to explore the improvement direction of online platform dance education content in the future by analyzing the users’ experience of online platform dance education content. Accordingly, we conducted in-depth interviews with research participants using qualitative case studies, and the results derived based on this are as follows. First, the motivations of users who have experienced online platform dance education content are interest in dance, starting a new hobby due to increased online exposure of dance content, situational comfort, and access to information through Internet searches and advertisements. Second, online platform dance education content has advantages such as easy access and comfortable experience, provision of systematic and specific content of various levels of difficulty, establishment of an individualized system, and experience of psychological and physical change. However, there are shortcomings such as low confidence in performing movements due to lack of feedback, difficulty in taking courses sincerely due to lack of will, lack of convenience function of video content for smooth movement, inconvenience of performing movements due to narrow space, error of app, and lecture time problems. Third, the improvement direction of online platform dance education content for leisure activities of non-majors in the future is the establishment of various dance education content, the necessity of research on the production of dance education content, securing diversity and convenience of payment, the need to use various music, and exposing dance education content through various promotional activities.