초록 열기/닫기 버튼
본 메타분석의 목적은 영재와 일반학생의 자기조절학습의 수준이 자기조절학습의 차원과 학교급에 따라 유의미한 차이를 보이는지 알아보는 것이다. 본 연구에서는 의존된 효과크기들을 분석하는 로버스트 분산 추정을 이용한 메타분석을 실시하여 10편의 연구로부터 계산한 55개의 효과크기를 통합하였고, 자기조절학습의 하위차원과 학교급이 갖는 조절효과를 검증하였다. 55개의 효과크기로부터 분석한 전체 통합효과크기 g는 .743으로 통계적으로 유의미했으며, 이는 영재의 자기조절학습 수준이 일반 학생과 비교할 때 상당한 정도의 차이로 높음을 보여준다. 조절효과의 검증 결과 자기조절학습의 차원은 조절효과가 유의미하지 않은 반면, 학교급의 조절효과는 유의미한 것으로 나타났다. 본 메타분석의 결과를 토대로 영재와 일반학생의 자기조절학습의 차이에 관한 결론을 도출하고 관련된 시사점을 제안하였다. 이와 함께 본 메타분석의 한계점 및 후속 메타분석을 위한 제언을 제시하고, 영재교육 연구에서의 RVE 메타분석의 보다 적극적인 사용을 권장하였다.
The purpose of this meta-analysis was to test whether the levels of self-regulated learning of gifted and non-gifted students are significantly different, depending on the dimensions of self-regulated learning and school levels. In a series of meta analyses, 55 non-independent effect sizes from 10 studies were integrated using RVE meta-regression, and the moderating effects of the dimensions of self-regulated learning and school levels were explored. The pooled effect size g was .743 and statistically significant. This indicated that the overall level of self-regulated learning of gifted students was significantly higher than that of non-gifted students. The results of meta analyses for the two moderators showed that the dimensions of self-regulated learning had no significant moderating effect, while the school levels had a significant moderating effect. Based on the findings of the current meta-analysis, we drew conclusions about the differences in self-regulated learning between gifted and non-gifted students, and proposed related implications. In addition, limitations of this meta-analysis and suggestions for future meta-analysis were presented, and more active use of RVE meta-analysis in gifted education research field was recommended.
키워드열기/닫기 버튼
Gifted Students, Self-Regulated Learning, Meta Analysis, RVE(Robust Variance Estimation)