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본 연구는 특수교육 관련 언론 보도의 내용 및 이슈에 대한 동향 분석을 바탕으로 특수교육 발전에 필요한 언론의 실천적 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 ‘장애인 등에 대한 특수교육법’이 시행된 2008년 이후부터 2022년까지의 관련 뉴스 기사 총 17,298건을 5년 주기별로 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 2008년에서 2022년까지 특수교육 관련 언론 보도 건수는 대체로 증가세였다. 주기별로는 1주기(2008~2012)와 2주기(2013~2017)에 비해 3주기(2018~2022), 특히 2021년 이후 큰 폭으로 증가하였다. 둘째, 전 주기에서 가장 중요한 이슈는 공통적으로 ‘특수학교(급) 신・증설과 특수교사 충원’이었다. 셋째, 전 주기에서 반복되는 공통 이슈는 ‘인프라 구축’, ‘통합 및 개별화교육’, ‘직업・고등・평생교육’, ‘장애학생 인권 및 장애 인식 개선’ 등이었으나, 각 이슈의 주기별 세부 내용은 ‘특수교육발전 5개년 계획’의 추진 과제에 따라 차이가 있었다. 넷째, 장애학생의 인권 및 교육권 침해 사건은 주기별로 가장 폭발적인 언론 보도 건수의 증가를 불러왔다. 다섯째, 언론 보도 기사에서는 장애학생의 인권이나 교육을 위한 활동을 ‘지원’이라는 용어와 동시에 쓰고 있다. 이는 일반 시민들에게 장애학생의 인권이나 교육을 사안에 따른 시혜적 도움으로 인식하게 할 여지가 있다. 이상의 결과를 통해 본 연구는 특수교육 발전을 위한 언론 보도의 역할로서 차별적 시선이나 흥미 위주의 기사를 지양하고, 단순 정보 전달의 기사보다는 정부의 정책적 의지를 이해할 수 있는 장기적 관점의 기사를 제공해야 함을 제언하였다.
Based on trend analysis of the contents and issues of special education-related media coverage, this study aims to present the practical directions of the media for the development of special education. For this purpose, a total of 17,298 relevant news articles were analyzed over a five-year period, which were released from 2008, when the Act on Special Education for Persons with Disabilities came into force, to 2022. The findings are as follows. First, the number of special education-related media coverage generally increased from 2008 to 2022. When analyzed by period, there has been a significant increase in Period 3 (2018-2022) compared to Period 1 (2008-2012) and Period 2 (2013- 2017), especially since 2021. Second, the most important issue in all periods was the common theme of “establishment of new or more special schools (classes) and recruitment of special teachers.” Third, the common issues that recurred in all periods were “building infrastructure,” “inclusive and individualized education,” “vocational, higher and lifelong education,” and “improving human rights of students with disabilities and disability awareness,” but the details of each issue in each period varied according to the tasks of the Five-Year Plan for the Development of Special Education. Fourth, the media coverage of violations of the human and educational rights of students with disabilities have increased most explosively in each period. Fifth, media reports often use the term “support” simultaneously with activities for the human rights or education of students with disabilities. This means that there is room for the general public to perceive the human rights or education of students with disabilities as a case-by-case basis for preferential treatment. Based on the above findings, this study proposes that media coverage should avoid discriminatory views or interest-oriented articles and provide articles with a long-term perspective to understand the government's policy will rather than articles that simply convey information.
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Special education, inclusive education, students with special needs, education rights, learning rights, media coverage, text minin