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본 연구는 지역자원 기반 창업 프로젝트를 활성화하기 위해 프로그램 기획, 협의, 홍보, 모집, 운영, 지원, 성과측정의 일련 과정을 분석하여 가이드를 제안하고자 한다. 로컬브랜드에 관심이 높은 예비창업가들에게 어떤 방법과내용으로 접근하는 것이 효과적인지 대해 실증적인 사례연구로서 가치를 전달할 것이다. 유튜브, 인스타그램, 포털 등로컬창업 관심 커뮤니티 100곳을 선정 후 주제별로 분류한 뒤, 각 채널별 적합한 메시지 특성을 도출했다. 원본을 포함해 총 7개의 유형별로 메시지를 작성 및 배포 후 관심도에 따른 전환율을 측정했다. 4주 간 약 57,000회 이상의 조회, 13% 전환율, 100여 명의 지원자를 모집하였는데, 어떤 메시지 유형별로 반응이 높았는지 정성적, 정량적 평가를할 수 있었다. 이러한 성과를 기반으로 초기 창업가의 인식과 창업생태계 지형도 파악뿐만 아니라 주요 정책적 시사점을 도출했다. 아울러 지역사회와 중간지원조직, 지역혁신센터와의 협력이 창업성공의 중요한 요소라는 점도 더했다.


This study proposes a guide to activate regional resource-based start-up projects by analyzing programplanning, consultation, promotion, recruitment, operation, support, and performance measurement. It providesinsights into effective methods for engaging prospective entrepreneurs interested in local brands.The studycategorized 100 local start-up communities on platforms like YouTube and Instagram, identified suitable messagecharacteristics for each channel, and measured conversion rates after distributing seven types of messages. Overfour weeks, the messages received over 57,000 views, achieved a 13% conversion rate, and attracted about 100applicants. This evaluation identified the most effective message types, offering key policy implications andinsights into early-stage entrepreneurs' awareness and the entrepreneurial ecosystem. The researchers also revealedthat cooperation with local communities and regional innovation centers is an important success of a local startup