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생성형 AI 등 딥러닝 기술의 발전은 사회 전반적으로 커다란 격변을 만들고 있으며 한국의 교육 당국도 국가 수준의 디지털 교육의 방향과 정책을 발표하였다. 이러한 교육 패러다임의 성공적 안착을 위해선 관련 교사의 역 량 강화, 교과서 개발과 더불어 각 교과를 지원하는 에듀테크 교구의 개발이 필수적이다. 본 논문은 이를 위하여 초중등 실과와 정보, 농업 관련 전문학교에서 AI 기반의 디지털 농업을 교육하는 에듀테크 교구로서 “스마트팜 실 습 플랫폼 키트”를 제안한다. 본 교구는 학교 교육과정의 연계성을 기반으로 구성하였으며 현행 교육과정에서 제 시하는 내용과 목표와 관련한 세부 요소를 담도록 설계하였다. 제안하는 플랫폼 키트는 학습자가 디지털 농업의 기본 개념, 디지털 센서 기술, 스마트팜의 구성과 관련한 피지컬 컴퓨팅 요소를 배우고 지능 분석을 위한 학습 데 이터를 구축하는 방법과 센서 운영 기술 등을 경험할 수 있도록 지원한다. 제안하는 플랫폼 키트는 딥러닝 개념을 기반으로 운영하며 제공하는 스마트팜 라이브러리를 이용한 AI 코딩이 가능하도록 설계 구현하였다.


The development of deep learning technologies such as generative AI is creating a great upheaval throughout society, and the Korean educational authorities have also announced the direction and policy of digital education at the national level. In order to successfully establish this educational paradigm, it is essential to strengthen the capacity of related teachers, develop textbooks, and develop edutech teaching aids that support each subject. To this end, this paper proposes the “Smart Farm Practice Platform Kit” as an edutech teaching aid that teaches AI-based digital agriculture in elementary, middle, and high school practical arts, information, and agricultural vocational schools. This teaching aid is structured based on the connection with the school curriculum and is designed to include detailed elements related to the contents and goals presented in the current curriculum. The proposed platform kit supports learners to learn the basic concepts of digital agriculture, digital sensor technology, and physical computing elements related to the composition of smart farms, and to experience methods for constructing learning data for intelligence analysis and sensor operation technology. The proposed platform kit is designed and implemented to enable AI coding using the smart farm library provided based on the concept of deep learning.