초록 열기/닫기 버튼
본 연구는 4차 산업혁명 시대의 대학 교육환경에서 학령기 학생과 성인 학습자 간의 디지털 학습 역량 차이를 분석하고, 성인 학습자의 디지털 리터러시 교육의 필요성을 제시하는 것을 목적으로 한다. 강원도의 C대학 재학생을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 응답자의 개인 배경 정보와 디지털 학습 역량, 자기 주도성 정도를 측정하였다. 자료는 SPSS 23.0을 이용하여 기초통계, 상관분석, 일원 배치 분산분석을 실시하였다. 특히, 디지털 학습 역량의 하위영역과 자기 주도성 간의 상관관계를 분석하고, 연령대별 집단 간의 디지털 학습 역량 차이를 분석하였다. 그 결과 디지털 학습 역량과 자기 주도성 사이에는 중간 정도의 양의 상관관계가 존재였고, 디지털 학습 역량의 하위영역 중 비판적 사고, 창의성, 의사소통, 정보, 문제 해결 역량과 자기 주도성 간에는 유의미한 양의 상관관계가 확인되었다. 연령대별 집단에 따른 분석에서는 61세 이상의 고령 학습자가 다른 연령집단에 비해 디지털 학습 역량이 낮은 것으로 나타났다. 이 결과는 성인 학습자의 디지털 학습 역량 강화를 위한 맞춤형 교육 프로그램의 개발이 필요하며, 특히, 고령 학습자를 대상으로 한 집중적인 디지털 기기 활용법 교육이 필요함을 시사한다.
This study aims to analyze the differences in digital learning competencies between school-age students and adult learners in the university education environment in the era of the Fourth Industrial Revolution and to suggest the need for digital literacy education for adult learners. An online survey was conducted among students at University C in Gangwon Province to measure respondents' personal background information, digital learning competencies, and self-directedness. The collected data were analyzed using SPSS 23.0 for basic statistics, correlation analysis, and one-way analysis of variance. In particular, we analyzed the correlation between the subdomains of digital learning competence and self-directedness and the differences in digital learning competence among different age groups. The results showed a moderate positive correlation between digital learning competence and self-directedness, indicating that higher self-directedness is associated with higher digital learning competence. Among the subdomains of digital learning competencies, significant positive correlations were found between self-directedness and critical thinking, creativity, communication, information, and problem-solving competencies. When analyzed by age group, older learners (61+) had significantly lower digital learning competencies than other age groups. This finding suggests the need to develop customized training programs for adult learners to enhance their digital learning capabilities, especially intensive training on how to use digital devices for older learners.