초록 열기/닫기 버튼

본 연구의 목적은 학습경험인정제에 대한 인식, 학습경험인정제 홍보, 학습경험인정제 신청 시기, 학습경험인정제 신청 방법 및 교육 방법 등의 방송중・고 학습경험인정제 운영 현황 및 개선 방향에 대한 학생의 인식 및 요구 조사를 통해 학습경험인정제 운영의 개선 방안을 모색하기 위함이다. 방송중 24개교에서 학생 39명, 방송고 42개교에서 학생 274명의 학생을 대상으로 설문조사한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들에게 학습경험인정제는 필요하며, 이에 대한 적절한 홍보 또한 수반될 필요가 있다. 둘째, 한국교육개발원의 학습경험인정제 학교 방문 컨설팅을 적극 활용할 필요가 있다. 셋째, 학습경험인정제 신청시기 확대에 대해서는 신중하게 접근할 필요가 있다. 넷째, 학생 대상 학습경험인정제 온라인 신청 방법 교육 등 ICT 교육을 강화하고 학생들의 신청에 도움을 줄 수 있는 인력을 배치가 필요하다. 다섯째, 학습경험인정제 결과 적용 방식을 한 과목이라도 면제 가능한 방향으로 재고할 필요가 있다.


This study aims to identify improvement strategies for the operation of the learning experience recognition system in open schools. By analyzing students' awareness and needs, the study explores the current status and potential directions for improvement in areas such as system awareness, promotional efforts, application periods, application methods, and related educational approaches. The survey included 39 students from 24 open middle schools and 274 students from 42 open high schools. The findings are as follows: (1) Students recognize the necessity of the learning experience recognition system, highlighting the importance of effective promotional efforts; (2) Active utilization of consulting services provided by the Korean Educational Development Institute is recommended; (3) Expanding the application period should be undertaken with caution; (4) Strengthening ICT education, including guidance on online application processes, is essential, along with assigning dedicated personnel to support students; and (5) Revising the application of the system’s results to allow exemptions from individual subjects is necessary. These findings provide actionable insights for optimizing the operation of the learning experience recognition system and enhancing its effectiveness for students in open schools.