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This study examines the effect of the 2019 Trump’s Threat of Tariffs on Mexico for the global automobile industry. Using the event study method, we empirically show the negative spillover of the surprising message to slap Mexico with tariffs on Twitter. We use the accounting and stock market data of automobile firms listed on 25 stock exchanges of major automobile manufacturing countries, except Mexico. One day after the posting, the average of cumulative abnormal returns (CARs) of automobile firms is -0.687%, and Buy and Hold Abnormal Returns (0, +260) is -14.281%. Especially, although negative reactions spill over globally, North American automobile firms are more negatively affected by the sudden message than non-North American automobile firms are. The result suggests that straightforward presidential messages on social media often create unintended consequences.


본 연구에서는 2019년 트럼프의 멕시코 관세 위협이 글로벌 자동차산업에 미친 영향을 분석하였다. 이벤트 연구 방법을 사용하여, 본 연구에서는 트위터에 멕시코에 관세를 부과하겠다는 깜짝 메시지가 초래한 부정적 파급 효과를 실증하였다. 연구에는 멕시코를 제외한 주요 자동차 제조국 25개 증권거래소에 상장된자동차 기업들의 회계 및 주식 시장 데이터를 활용하였다. 트윗이 게시된 다음날, 자동차 기업들의 누적비정상수익률(CARs) 평균은 -0.687%였으며, 매입보유비정상수익률(BHARs)(0, +260)은 -14.281%로 나타났다. 특히 부정적 반응은 전세계적으로 확산되었지만, 북미 자동차 기업들이 북미지역이 아닌 지역의 자동차기업들보다 더 큰 부정적 영향을 받았다. 이 결과는 소셜 미디어에서의 직설적인대통령 메시지가 종종 의도치 않은 결과를 초래할 수 있음을 시사한다.