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본 논문은 국가철도공단의 계약심의위원회 개최 사례, 국가철도공단의 소송 결과, 법원 판례, 국회 입법 시도 등을 검토하여, 확장제재의 문제점을 발굴하고 그 개선방안을 제시하였다. 확장제재는 한 발주청의 부정당업자 제재가 중앙부처, 지방자치단체, 공공기관 전체로 확장되는 것이다. 그런데 이에 대한 구체적인 사항이 공공기관의 운영에 관한 법률에 명시되지 않아 지속적으로 공공기관과 기업 간 분쟁의 대상이 되고 있다. 21대 국회는 이러한 문제를 해소하기 위해 공공기관의 운영에 관한 법률, 국가를 당사자로 하는 계약에 관한 법률에 확장제재를 명문화하고자 하였으나, 과잉 입법 소지 등이 있다는 사유로 법률 개정 시도가 실패하였다. 확장제재를 위한 입법 시도에서 국회의 반대의견, 경제환경 변화, 국가철도공단 소송사례 및 결과 등을 감안하면, 확장제재를 금지하도록 관련 법령을 보완해야 한다.
This paper examines cases How Korea National Railway Held a Contract Review Committee, the outcomes of lawsuits involving the Korea National Railway, court precedents, and legislative attempts by the National Assembly. It identifies issues related to extended sanctions and proposes improvement measures. Extended sanctions refer to the expansion of sanctions against disqualified contractors by one ordering agency to the entire central government, local governments, and public institutions. However, specific details regarding this are not stipulated in the “Act on the Management of Public Institutions,” leading to ongoing disputes between public institutions and enterprises. The 21st National Assembly attempted to codify extended sanctions in the “Act on the Management of Public Institutions” and the “Act on Contracts to Which the State is a Party” but the legislative attempt failed due to concerns about over legislation. Considering the opposition from the National Assembly, changes in economic conditions, and the outcomes of lawsuits involving the Korea National Railway, it is necessary to amend relevant laws to prohibit extended sanctions.
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Expanded Sanctions, Bidder Qualification Restriction System, Public Institutions