초록 열기/닫기 버튼
본 연구에서는 사회통합전형으로 과학고등학교에 입학한 학생들의 학업 성취목표지향성, 과학 자아개념, 수업참여 간 관계에 대해 살펴보고자 하였다. 구체적으로 학생들의 과학고등학교 입학 전과 입학 후의 과학 자아개념과 수업참여의 차이가 있는지 살펴보았으며, 다음으로 이들의 성취목표지향성이 과학 자아개념과 수업참여에 어떤 영향을 미치는지 확인하였다. 이를 위해 본 연구에는 사회통합전형으로 과학고등학교에 입학한 60명의 학생(남학생 45명, 여학생 15명)이 연구에 참여하였으며, 성취목표지향성, 과학 자아개념, 수업참여를 자기보고식으로 측정하였다. 분석 결과, 과학고등학교에 입학하기 전과 입학 후의 과학 자아개념에는 차이가 없었으나, 수업참여는 유의하게 감소하는 것으로 나타났다. 또한 성취목표지향성(수행회피목표지향성, 수행접근목표지향성, 숙달접근목표지향성) 중 수행회피목표지향성만 과학 자아개념에 부적으로 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 수업참여에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 바탕으로 과학고등학교에 사회통합전형으로 입학한 학생들의 학교 부적응을 예방하고, 학교 적응을 돕기 위한 구체적인 교육적 방안을 제시하였다.
This study aimed to examine the relationships between academic achievement goal orientation, science self-concept, and academic engagement of students who entered a science high school through the social integration admission process. Specifically, this study investigated whether there were differences in students' science self-concept and academic engagement before and after their entry into the science high school. Furthermore, the study explored how their achievement goal orientation influenced their science self-concept and academic engagement. For this purpose, 60 students(45 male and 15 female) who entered the science high school through the social integration process participated in the study, and academic achievement goal orientation, science self-concept, and academic engagement were measured using self-report questionnaires. The results showed that there was no significant difference in science self-concept before and after entering the science high school, however, academic engagement significantly decreased. Among the types of academic achievement goal orientation (performance-avoidance, performance-approach, mastery-approach), only performance-avoidance goal orientation had a significantly negative impact on science self-concept, while it did not affect academic engagement. Based on these findings, the study suggests specific educational strategies to prevent school maladjustment and support school adjustment for students entering science high schools through the social integration admission process.
키워드열기/닫기 버튼
academic achievement goal orientation, self-concept, academic engagement, science high school