초록 열기/닫기 버튼

목적: 안경광학과 학생들의 문제해결능력을 파악하여 문제해결능력 향상교육을 위한 기초자료를 제시하고자 한다. 방 법: 안경광학과 재학생 137명을 대상으로 설문조사를 실시하고 통계분석을 하였다. 결과: 안경광학과 학생의 문제 해결능력은 3.39±0.44였으며 문제명료화 영역(3.48±0.54)과 수행평가 영역(3.48±0.59)이 가장 높고 계획수립 및 실 행 영역(3.29±0.56) 이 가장 낮았다. 요인별로는 평가(3.55±0.64)가 가장 높고 확산적 사고(3.12±0.58)가 가장 낮았 다. 성별, 학년에 따른 문제해결능력의 통계적 유의성은 나타나지 않았다. 문제해결능력에 대한 자가평가가 양호할 수록 문제해결능력이 높았다(p<0.05). 전공에 대한 만족도가 높을수록 문제해결능력이 높았다(p<0.05). 문제해결능 력 영역 간에는 유의한 정의 상관관계가 나타났으며(p<0.001). 특히 대안개발(확산적 사고, 의사결정) 영역과 계획 수립 및 실행(기획력, 실행과 모험감수) 영역이 우수할수록 수행평가(평가, 피드백) 영역이 우수하였다. 결론: 안경 광학과 학생들의 문제해결능력 향상을 위한 효과적인 교육과정 및 비교과 프로그램 운영과 전공만족도 향상을 위 한 교육이 필요하다.


Purpose: The purpose of this study was to examine the problem-solving competence of optometry students and provide basic data for problem-solving competence improvement education. Methods: A survey was conducted on 137 optometry students and statistical analysis was performed. Results: The problem-solving competence of optometry students was 3.39±0.44, with problem clarification (3.48±0.54) and performance assessment (3.48±0.59) contributing the most, and planning and execution (3.29±0.56) contributing the least. In terms of factors, evaluation (3.55±0.64) was the highest and divergent thinking (3.12±0.58) was the lowest. There was no statistical significance in problem solving competence according to gender or grade. The better the self-evaluation of problem-solving competence, the higher was problem-solving competence (p<0.05). The better the major satisfaction, the higher was problem-solving competence (p<0.05). A significant positive correlation existed between problem-solving competence areas (p<0.001). In particular, the better the alternative development (divergent thinking and decision making) and the better planning and execution (planning ability and execution and risk taking) were, the better was performance assessment (evaluation and feedback). Conclusions: Effective curriculum and non-curriculum programs for improving problem-solving competence of optometry students and education are required to improve major requisites.